Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201577 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍGRAF 92 | Vývoj počtu učitelů a žáků v letech 2012/2013 až 2019/2020 240 794242 837244 349246 943248 524251 218253 545254 31411 73911 90112 03412 24512 41512 67712 95413 19711 40011 60011 80012 00012 20012 40012 60012 80013 00013 200215 000220 000225 000230 000235 000240 000245 000250 000255 000260 0002012/132013/142014/152015/162016/172017/182018/192019/20Po et ákč ž ůPo et u itelččůŠkolní rokPočet žákůPočet učitelů (fyz. osoby)Průměrný věk učitele ZUŠ (hodnoceno na základě hospitací v navštívených školách) byl 44,4 roku, délka praxe činila v průměru 20,2 roku, délka praxe na dané škole 14,4 roku.Naprostá většina učitelů splňuje podmínky odborné kvalifikace (96,5 %). Nekvalifikovaní jsou jen někteří jednotlivci, z nich však část ještě pro získání příslušné kvalifikace studuje, většině nekvalifikovaných ředitelé přiznali kvalifiko-vanost na základě jejich umělecké praxe. V potřebných případech ředitelé prokazatelně hledají kvalifikované síly na trhu práce.TABULKA 97 | Odborná kvalifikace učitelů ZUŠ v navštívených školách – podíl učitelů (v %)Odborná kvalifikace dle zákona o pedagogických pracovnícíchPodílAno96,5Ne3,5Především velké základní umělecké školy disponují stabilizovanými pedagogickými sbory, které vytvářejí velmi dobré předpoklady pro plnění vzdělávacích cílů. Naopak s personálními problémy se potýkají spíše školy s odloučenými pracovišti ve vzdálených malých obcích, kde bývá obtížné zajistit pro výuku všech studijních zaměření kvalifikované a aprobované učitele. V ojedinělých případech byly zaznamenány výraznější rozdíly v kvalifikovanosti učitelů, především v hudebně teo-retických předmětech, ale také v některých dalších předmětech (sborový zpěv, souborová hra). V případě zjištěných nedostatků vyžadujících zlepšení byla vedení dané ZUŠ uložena konkrétní opatření spolu s termíny k odstranění ne-dostatků.Inspekční týmy vyhodnocovaly na navštívených ZUŠ četnost a formy vzájemné spolupráce pedagogů, jejich komuni-kaci s žáky a rodiči, zájem o vlastní profesní rozvoj a přínos k optimálnímu sociálnímu klimatu na dané škole. Ukazuje se, že zjištěné výsledky úzce souvisejí se stylem, jímž jsou školy řízeny.