Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201557 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍMateriální podmínky pro výuku všech oborů umožňují naplňování ŠVP. Prostorové podmínky byly vyhodnoceny jako plně vyhovující pro zvolený rozsah a charakter výuky. Řada ZUŠ má k dispozici dostatečný počet hudebních nástrojů, i když se některé z nich potýkají s nákupem dražších hudebních nástrojů a potřeb. Mnohé školy umožňují také zapůj-čování nástrojů, zvláště žákům ze sociálně slabšího prostředí a začátečníkům. Značný rozdíl je však zaznamenáván v úrovni materiálně-technického zázemí a vybavení na pobočkách.V jedné z navštívených škol znemožnily nevhodné prostorové podmínky otevření výuky v TO, opakovaně byly zazna-menány i případy, kdy byla individuální výuka HO rušena ve zvukově nedostatečně izolovaných učebnách. K výuce předmětů v TO je vesměs využíván prostorný a dobře vybavený taneční sál s přilehlými skladovými prostory a so-ciálním zázemím pro žáky i vyučující. Prostředí pro kolektivní a individuální výuku literárně-dramatického oboru zpravidla plně odpovídá běžnému standardu, jen ojediněle má LDO pro svoji činnost ztížené podmínky. Vzdělávání žáků ve VO se uskutečňuje v ateliérech, které jsou vybaveny nezbytnými pomůckami a nástroji pro realizaci studijních zaměření. V některých školách je vytvořena samostatná počítačová učebna. Mezi zjištěnými nedostatky, na něž ČŠI poukázala, byly nevyhovující podmínky pro výuku některého z oborů, včetně hygienického zázemí, úložného prostoru pro výtvarné pomůcky nebo uskladnění hudebních nástrojů.Školy průběžně vyhodnocují rizika v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví a adekvátně na ně reagují. Příjemné a bez-pečné prostředí většiny škol podporuje zdravý i sociální vývoj žáků při všech vzdělávacích a souvisejících aktivitách. Ze zjištění ČŠI v hodnocených školách vyplývá, že k porušení v této oblasti dochází jen ojediněle a bezpečnostní podmínky i prevence rizik se postupně zlepšují.Zvláště ve větších ZUŠ je také zajištěn funkční pedagogický dohled na chodbách a zaveden elektronický zabezpečo-vací systém zajišťující kontrolovaný vstup do vnitřních prostor školy. V několika případech prokazatelného porušení příslušných právních předpisů byly stanoveny lhůty k odstranění zjištěných nedostatků. 7.1.3 Finanční podmínky v základním uměleckém vzděláváníVšechny ZUŠ využívají formu vícezdrojového financování, přičemž nejvýznamnějším zdrojem je dotace poskytovaná ze státního rozpočtu. Ve všech kontrolovaných školách byla využívána v souladu se stanoveným účelem. V souvislosti s reformou financování regionálního školství došlo k podstatné změně také v oblasti financování ZUV. Spočívá především ve sjednocení výše jednotlivých normativů pro všechny ZUŠ v České republice, jejich výše již není určována krajskými úřady, ale přímo MŠMT, přičemž základním východiskem pro stanovení výše jednotlivých normativů jsou požadavky definované v RVP ZUV. Kromě změny systému financování dochází současně k výraznému zvýšení normativů, což by mělo školám umožnit zejména nárůst počtu vyučovacích hodin v jednotlivých vzdělávacích oblastech, neboť finanční prostředky poskytované ZUŠ prostřednictvím normativů není možné použít k jiným účelům.Veřejné výdaje na základní umělecké vzdělávání v kalendářním roce 2019 činily 6 692,7 mil. Kč, jejich podíl z veřej-ných zdrojů na vzdělávání v ZUŠ představoval 2,7 %. Došlo tak k mírnému nárůstu oproti předchozím letům. Další významné finanční zdroje tvoří zejména příspěvek od zřizovatele a úplata za vzdělávání. Vedení jednotlivých ZUŠ využívá do značné míry své autonomie a stanovuje výši školného v závislosti na oboru vzdělávání, zřizovateli a regionálních podmínkách, zpravidla v rozsahu od 150 Kč za měsíc (nejčastěji LDO) až po částky násobně vyšší (indi-viduální výuka, zejména HO, a úplata na některých soukromých ZUŠ). Obecně platí, že ve větších městech jsou platby vyšší. Úplatu za vzdělávání ve školách zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí upravuje § 8 Vyhlášky č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání, ve znění účinném od 1. 9. 2019, v průběhu kontrolní činnosti nebylo zjištěno žádné porušení.Kromě uvedených zdrojů některé ze škol získávají prostředky také z doplňkové hospodářské činnosti (např. z pro-nájmů prostor i hudebních nástrojů), případně z grantů a finančních i věcných darů. ZUŠ se rovněž aktivně zapojují do projektů financovaných z Evropských fondů (Šablony II). Podle potřeb jednotlivých škol tyto aktivity směřují k podpoře personálního rozvoje školy, k podpoře spolupráce s jinými školami, využití odborníků z praxe, k tandemové výuce, realizaci projektových dní a také komunitních osvětových setkávání se zákonnými zástupci. Pozitivně se do fi-nančních podmínek škol promítají i aktivity spolků zákonných zástupců, které se finančně podílejí zejména na zajištění nadstandardních aktivit žáků. Závěry kontrolních pracovníků ČŠI potvrdily, že ve všech navštívených školách byly finanční prostředky využity vždy účelně a v souladu s hlavním posláním školy, u případných formálních nedostatků byly stanoveny lhůty k jejich odstra-nění. Zcela nepříznivé finanční podmínky nebyly zaznamenány u žádné z navštívených škol.