Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201537 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍMezi výrazná a dlouhodobě využívaná specifika ZUV patří spolupráce s významnými uměleckými osobnostmi a insti-tucemi, což žákům umožňuje uplatnit své získané dovednosti po boku profesionálních hráčů na vrcholné úrovni, např. v projektech Malí velcí filharmonici, Malí velcí herci (Česká filharmonie, filharmonie a divadla jednotlivých krajů, Český rozhlas, Česká televize). Rovněž příhraniční spolupráce jednotlivých škol umožňuje žákům nejen prezentovat své výsledky, ale také je navzájem srovnávat na mezinárodní úrovni. Standardně jsou žákům poskytovány nejen zá-klady uměleckého vzdělávání v jednotlivých oborech, ale zároveň jsou u nich rozvíjeny potřebné vlastnosti a životní postoje. ZUŠ umožňují získat umělecké vzdělání zájemcům ze všech sociálních vrstev, některé i žákům s potřebou speciální podpory. Školy s bezbariérovým přístupem umožňují vzdělávání též žákům tělesně handicapovaným.7.1 Podmínky základního uměleckého vzdělávání 7.1.1 Školy a žáci v základním uměleckém vzděláváníVe školním roce 2019/2020 působilo v České republice 498 ZUŠ, ve srovnání s předchozím školním rokem vznikly dvě nové ZUŠ. V jednom případu šlo o zřízení samostatného subjektu ZUŠ z původní pobočky, v druhém o rozdělení subjektu MŠ, ZŠ a ZUŠ. Soustavné umělecké studium v tomto školním roce navštěvovalo 254 314 žáků. TABULKA 95 | Školy a žáci v základním uměleckém vzděláváníSledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)2017/20182018/20192019/2020Počet škol celkem492496498Podíl obecných škol (v %)48,448,448,6Podíl krajských škol (v %)40,239,539,4Podíl soukromých škol (v %)10,411,111,0Podíl církevních škol (v %)0,80,80,8Podíl škol zřizovaných MŠMT (v %)0,20,20,2Počet poboček9499241 005Počet žáků251 218253 545254 314Výraznějších proměn doznala síť dalších míst poskytovaného vzdělávání (dále „pobočka“), jejichž celkový počet opro-ti předchozímu školnímu roku výrazně vzrostl, a to o 81 (v roce 2018/2019 bylo registrováno 924, v roce 2019/2020 došlo k nárůstu na 1 005). Přitom na začátku školního roku 2018/2019 bylo pro nevhodné podmínky nebo nevytíženost zrušeno 25 poboček. Na základě analýzy rozhovorů s řediteli škol, které svou působnost rozšířily o nové pobočky, došlo k jejich otevření na základě pozitivního přístupu místních samospráv, které tak umožnily zprostředkovat umělecké vzdělávání žákům i mimo tradiční centra, nezřídka i ve vzdálenějších regionech. Přetrvávajícím problémem, který se vedení ZUŠ snaží eliminovat, je však aprobovanost učitelů v odlehlých pobočkách, kdy jeden učitel učí žáky i na více hudebních nástro-jů. Vývoj v posledních osmi letech zachycuje graf č. 91.