Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201496 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍNegativní zjištění ■Nastavené kontrolní mechanismy nejsou dostatečně efektivní, o čemž svědčí zjištěné nedostatky, které se negativně odrážejí v pedagogických procesech a v řízení škol. ■Pozornost věnovaná formativnímu hodnocení je nízká. Studenti se nepodílejí na vyhodnocování naplňování vzdělávacích cílů, neprovádějí sebehodnocení ani vzájemné hodnocení, které by posilovalo motivaci a zodpo-vědnost za vlastní vzdělávání. ■V průběhu teoretické přípravy se nedaří v dostatečné míře využívat vzdělávací strategie podporující aktivitu žáků a studentů, účelně střídat metody a formy práce a diferenciace zadávaných úkolů směrem ke studentům nadaným. ■Spojování výuky příbuzných předmětů z různých ročníků do jedné vyučovací hodiny nevytváří potřebné pod-mínky a tím snižuje požadovanou kvalitu vzdělávání. ■Nedostatečná práce s výsledky vzdělávání v průběhu studia a při ukončování vzdělání absolutoriem. Školy výsledky vzdělávání pouze sumarizují, jen v malé míře hledají možné souvislosti mezi výsledky a průběhem vzdělávání. ■Vysoký počet studentů ukončujících vzdělávání v průběhu prvního ročníku, chybějící adaptační programy a podpora studentů při přechodu ze středních škol, neřešení rozdílných vstupních znalostí a dovedností studen-tů z různých středních škol, chybějící podpora studentů ohrožených školním neúspěchem. ■Chybějící analýza předčasného ukončování studia a přijímání adekvátních opatření. ■Školní poradenské pracoviště neposkytuje dostatečnou podporu studentům s potřebou podpůrných opatření. ■Pro srovnání výsledků vzdělávání studentů realizovaného vzdělávacího programu vyšších odborných škol na mezinárodní úrovni chybí zavedení kreditového systému (ECTS – z anglického European Credit Transfer and Accumulation System). Doporučení pro školy ■Zvýšit účinnost kontrolních mechanismů s cílem eliminovat rizikové oblasti pedagogického procesu. ■Vytvořit kvalitní evaluační mechanismy pro hodnocení kvality výuky, zaměřit se na sledování a hod-nocení průběhu vzdělávání, na uplatňované pedagogické přístupy, podobu poskytované zpětné vazby studentům, na podporu jejich motivace při vzdělávání. ■Rozšířit uskutečňování a vyhodnocování programu poradenských služeb i pro studenty vyšší odborné školy. ■Vypracovat a uskutečňovat plán na řešení školního klimatu. ■V průběhu teoretické výuky vytvářet více příležitostí pro podporu nadaných studentů. ■Posílit další vzdělávání pedagogů v oblasti výukových strategií. ■Podpořit vzájemné hospitace jako prostředek vzájemného učení. ■Vytvářet podmínky pro úspěšné ukončení studia všech studentů vzhledem k značně rozdílným vstupním znalostem a dovednostem. ■Nastavit mechanismy pro eliminaci předčasných odchodů studentů ze vzdělávání, např. ověřování mo-tivace pro studium v rámci přijímacího řízení. ■Lépe informovat potenciální uchazeče o vzdělávací nabídce vyšších odborných škol zejména s důrazem na jejich uplatnitelnost v praxi, věnovat více prostoru propagaci vyššího odborného školství na veřej-nosti.