Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201486 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍintenzivní spoluprací s vysokými školami, na základě dvoustranných smluv mohou např. úspěšní absolventi vyšší od-borné školy pokračovat ve studiu bakalářského programu zkrácenou formou.Trend klesajícího počtu studentů se zastavil, ale přesto je nízký zájem o studium na vyšší odborné škole. Školy větši-nou neaktualizují koncepci svého rozvoje v souvislosti se setrvalým úbytkem studentů, neboť vlivem konkurenčního prostředí vysokých škol dává stále více studentů přednost studiu na vysoké škole. Proto pro nezájem ze strany studentů některé školy již několik let neposkytují vzdělávání v dálkové a v kombinované formě. I přesto, že studenti vyšších odborných škol mají kvalitnější praktické znalosti a dovednosti než absolventi vysokých škol, které jsou pro zaměst-navatele velmi přínosné, tak v současnosti je ze strany uchazečů i veřejnosti mnohem více prestižní studium bakalář-ských oborů. Jedním ze způsobů, jak se některé školy snaží studium na vyšší odborné škole zatraktivnit, je spolupráce s vysokými školami v oblasti společné nabídky možnosti pokračování úspěšných absolventů vyšší odborné školy ve zkráceném studiu bakalářského programu. Standardem většiny vyšších odborných škol se stává dlouhodobá stabilní spolupráce se smluvními partnery, a to ne-jen v oblasti výuky praxe, ale i teoretických, hlavně odborných předmětů. Běžná je také úzká spolupráce při tvorbě vzdělávacích programů předkládaných k akreditaci. Jako příklad inspirativní praxe lze uvést vyšší odbornou školou vytvořená a příkladným způsobem vedená databáze spolupracujících firem nebo velmi kvalitní i neformální spolupráce vyšší odborné školy zdravotnické se zaměstnavateli, se státními i privátními zdravotnickými zařízeními a vzájemně přínosná kooperace mezi profesními organizacemi a školou (projekt Škola firmě – firma škole). Důsledkem je, že se absolventi vyšších odborných škol velice dobře uplatňují na trhu práce, a to i v zahraničí. Také účelným propojováním teorie s praxí se daří využívat potenciálu zaměstnavatelů a škola tak naplňuje funkci připravit studenty kvalitně do pra-xe. Mnoho jich díky odborné praxi získává i zaměstnanecké nabídky. Na základě vývoje potřeb trhu práce často školy inovují vzdělávací nabídky a aktualizují akreditační programy.6.4 Závěry a doporučení pro vyšší odborné vzděláváníPozitivní zjištění ■Kvalitní a systematické řízení školy založené na jasném vymezení kompetencí, promyšlené kroky naplňující koncepční cíle se odrážejí v dalším zvyšování úrovně poskytovaného vzdělání. ■Intenzivní vztahy v rámci tuzemské i zahraniční spolupráce přispívají k aktivnímu zapojení studentů a peda-gogů do národních i mezinárodních projektů, spolupráce se zahraničními školami a partnery podporuje rozvoj odbornosti, jazykových a sociálních dovedností studentů, otevírá jim pracovní příležitosti v zahraničí a kvalit-ní spolupráce se sociálními partnery účinně přispívá k rozvoji odborných kompetencí studentů. ■Materiální a technické zázemí školy umožňuje studentům i pedagogům přístup k nejmodernějším technolo-giím, jejich systematické využívání zvyšuje efektivitu výuky. ■Dlouhodobá stabilní spolupráce s partnerskými firmami v oblasti praktického vyučování umožňuje studentům školy získávat potřebné dovednosti v reálném pracovním prostředí a společně s průběžnou cílenou aktualizací vzdělávacích programů zvyšuje uplatnitelnost absolventů školy na trhu práce. ■Účast v četných projektech včetně mezinárodních vytváří lepší podmínky pro vzdělávání, motivuje studenty k dosahování lepších studijních výsledků a k úspěšnému dokončení studia. ■Erudovanost pedagogických pracovníků, jejichž lektorská a publikační činnost má pozitivní dopad na kvalitu vzdělávání. ■Účelné zajištění části výuky odborníky z praxe vytváří dobré podmínky pro kvalitní odborné vzdělávání. ■Propojení učiva s reálnými situacemi a využitelností získaných poznatků v praxi. ■Vytváření vlastních studijních materiálů podle potřeb akreditovaných studijních programů. ■Cílená podpora účasti studentů v soutěžích, osvětových a charitativních aktivitách a projektech směřuje k roz-voji sociálních i odborných kompetencí. ■Úzká specializace akreditovaných vzdělávacích programů (zaměření v rámci vzdělávacího oboru) umožňuje studentům velmi dobré uplatnění v praxi a posiluje jejich konkurenceschopnost na trhu práce. ■Vysoce konkurenční prostředí vytváří různorodou vzdělávací nabídku, jedinečnost typů a zaměření vyšších odborných škol.