Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201476 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍ6.3 Výsledky vyššího odborného vzdělávání6.3.1 Celkové výsledky vzdělávání studentůVýsledky vzdělávání ovlivňují specifika školy, zejména dálková forma vzdělávání a skladba studentů. Ke zjišťování dosažené úrovně vědomostí a znalostí studentů školy používaly běžné interní nástroje. Individuální, skupinové i cel-kové výsledky vzdělávání byly vyhodnocovány v rámci jednání pedagogické rady a předmětových komisí. Hodnocení studentů formou zápočtu, klasifikovaného zápočtu a zkoušky probíhalo v souladu s akreditovaným vzdělávacím pro-gramem. Zásady pro hodnocení studentů vycházely z pravidel pro hodnocení výsledků studentů, kritérií klasifikačního řádu, akreditovaného vzdělávacího programu a sylabů jednotlivých předmětů, s nimiž byli studenti prokazatelným způsobem seznamováni na začátku každého období. V případě potřeby pedagogové poskytovali studentům podporu formou individuálních konzultací. Na základě zjištění České školní inspekce školy získávají informace o posunech výsledků každého studenta ve všech vzdělávacích oblastech průběžně, ale reagovaly na ně pouze částečně vhodnými pedagogickými opatřeními. Pedago-gové ve výuce uplatňovali hodnoticí systémy, které však ne vždy byly efektivní a neměly motivační úroveň pro studen-ty. Většina škol neumí efektivně pracovat se získanými výsledky a přijímat adekvátní opatření. V oblasti vyšších od-borných škol chybí také systém externího srovnávání výsledků. Školy se snaží ve většině případů srovnávat s výstupy vysokých škol nebo s požadavky sociálních partnerů zajišťujících praktickou přípravu. Na výborné úrovni tak nebyla hodnocena žádná škola, 77,8 % škol odpovídá očekávaným výsledkům, 16,7 % škol vyžaduje zlepšení a 5,6 % škol bylo hodnoceno jako nevyhovující, a to především v práci s výsledky, v potřebné vypovídací hodnotě zjišťovaných výsledků a zpracování následných účinných opatření.GRAF 90 | Vzdělávací výsledky studentů – podíl škol (v %)61,166,733,333,35,6020406080100Výsledky vzd lávání studentěůodpovídají o ekávaným výsledk mčůpodle vzd lávacích programěůStudenti školy jsou motivovaní k dosahovánídobrých výsledk a demonstrují sociálníůa osobnostní kompetence a ob anské hodnotyčvýbornáo ekávanáčvy adující zlepšenížnevyhovujícíNěkteré školy soulad dílčích výstupů podle požadovaných výstupů realizovaných akreditovaných programů sledují jen nahodile a riziko studijních neúspěchů studentů vyhodnocují jen částečně, s čímž potom souvisí neefektivně poskyto-vaná podpora těmto studentům. Školy, kde v průběhu studia ukončuje velké procento studentů své vzdělávání, nerea-lizují opatření, která by přinášela prokazatelné výsledky zlepšení, a nezaměřují se na konkrétní dovednosti a znalosti, které studentům působí největší obtíže. Vyhodnocováním úspěšnosti studentů se zabývala většina škol, ale podle analýzy výsledků vzdělávání Česká školní inspekce vyhodnotila, že 77,8 % škol sleduje a vyhodnocuje úspěšnost studentů v průběhu, při ukončování studia a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání na úrovni očeká-vané a 22,2 % škol na úrovni vyžadující zlepšení. Školy většinou na základě sledovaných údajů nedokážou vytvořit efektivní opatření, která povedou ke zkvalitňování vzdělávacího procesu. Úpravou osnov a výstupů akreditovaných vzdělávacích programů podle výsledků vzdělávání se zabývaly jen některé školy. Informace o úspěšnosti absolventů nebo spolupráci s těmito absolventy školy využívají jen částečně.Z analýzy výsledků vzdělávání České školní inspekce také vyplývá, že nejvíc studentů odchází ze vzdělávání během prvního ročníku, v dalších ročnících je situace stabilizovaná, vzdělávání předčasně ukončují pouze jednotlivci. Vyšší odborné školy dlouhodobě zaznamenávají postupný pokles zájmu o studium. Kromě nepříznivého demografického vývoje je hlavní příčinou tohoto trendu upřednostňování studia na vysokých školách. Školy se tuto situaci snaží zvrátit