Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201466 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍuplatnitelnost po absolvování studia. Na druhé straně je potěšitelný poměrně vysoký podíl hodin, kde jsou zařazovány vhodné příklady využití znalostí a dovedností v reálných situacích a dochází k možnostem, kdy je teoretická výuka zaměřena na aplikace pro praktické potřeby absolventů, vytvořené v rámci vzdělávacích programů.Úroveň organizace výuky odrážející účelnost zařazených metod a vhodné využívání konkrétních situací, které nelze naplánovat, dokládá, že výuka, která je nedostatečně promyšlena nebo nevhodně realizována, nemůže vést efektivně k dobrým výsledkům. Nepromyšlenost využívaných metod se projevuje v jednotvárnosti hodin z pohledu studentů (často se například jedná o hodiny výkladu doplněné prezentací). Případné aktivizační metody, které jsou ale stereotyp-ně využívány, nemohou samy o sobě mít dostatečný efekt pro učení jednotlivých studentů vzhledem k jejich rozdílným dispozicím, stylům učení apod. V žádné z hodnocených škol nebylo účelné střídání metod v hodině natolik běžné, že by se vyskytovalo ve více než polovině vyučovacích hodin. Nízký výskyt dokresluje obraz výuky, ve které jsou opako-vaně využívány metody bez ohledu na to, zda jsou pro studenty, kteří jsou aktuálně ve výuce, vhodné.Přestože všechny hodnocené vyšší odborné školy, jak je uvedeno výše, mají dobré materiální a prostorové podmínky pro vzdělávání, tak se účelné využívání učebních pomůcek objevuje standardně pouze ve zhruba polovině hodin. Vzhledem k didaktickému významu využívání názorných učebních pomůcek je uvedený stav zarážející. Souvisí zřej-mě s výše uvedeným využíváním omezeného okruhu „zavedených“ metod a s nejobvyklejším cílem: „probrat učivo ze vzdělávacího programu“. Důsledkem je mimo málo efektivní výuky také nízký rozvoj všech složek daného předmětu, a tudíž malá schopnost je vědomě aplikovat v praktických situacích. Ani úroveň využívání pomůcek v odborných předmětech není dostatečná – vzhledem k povaze předmětů a vybavení škol vede naopak uvedený údaj k závěru, že odborný obsah v hodině se často objevuje jen virtuálně ve výkladu vyučujícího nebo v textu, a proto mnohdy nedochá-zí k propojení obsahu s realitou.GRAF 89 | Organizační formy – podíl hodin (v %)12,52,02,052,023,79,26,6 3,326,314,56,68,649,382,288,213,20102030405060708090100samostatná práce studentůskupinová výukapráce ve dvojicifrontální výukadominantní výskytvýrazný výskytokrajověnevyskytla seObraz organizace výuky v hodnocených vyšších odborných školách dobře dokresluje využívání a účelnost organi-začních forem v hodinách. Vyšší výskyt frontální výuky a nízký výskyt organizační formy, ve které jsou aktivnější studenti, jako například skupinová práce, práce ve dvojicích nebo samostatná práce, jen dokládá velmi malé využívání učebního potenciálu studentů v hodině a jeho přesouvání na domácí přípravu. Nedostatečné promyšlení výuky uváděné výše je zde dokresleno neúčelným využíváním dané organizační formy, pokud byla v hodině využita. Uvedené využí-vání vyučovacích metod a organizačních forem koresponduje s údaji o aktivitě studentů a učitelů ve výuce. Že jedním z důsledků této výuky je nižší zájem studentů o výuku, je zcela očekávané, včetně vyššího výskytu studentů, kteří se do výuky nezapojují. Důsledek v podobě velmi nízké efektivity a často i nerozvíjení znalostí a dovedností, kterých nabyli ve střední škole, je z uvedených údajů jasně plynoucí. Jedním ze znaků, který dokládá určitý respekt k možnostem studentů, je zaznamenání přizpůsobení tempa aktivit v ho-dině tempu studentů. Vyučující tedy dostatečně reflektují aktuální možnosti studentů z hlediska tempa výuky. Nízkou míru individualizace dokládá jak časté plnění stejných úkolů, tak nízký výskyt jiného cíle pro některé studenty, ale také nízký výskyt individuálních záznamů o učebním pokroku studentů. Tento jev vede k minimálně dvěma negativním efektům. Prvním je stagnace a znalostní propad u slabších studentů, druhým je stagnace a minimální rozvoj studentů nadanějších. Pro obě skupiny studentů je tak jejich vzdělávání významně méně efektivní.