Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201446 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍV hodnocených vyšších odborných školách se sice neprohloubil negativní vývojový trend ve výrazném stárnutí pe-dagogických sborů, ale průměrný věk pedagogů na hodnocených vyšších odborných školách dosáhl téměř 49 let. Závažnost této situace potvrzuje skutečnost, že téměř 16 % pedagogů se nachází ve věkové kategorii 61–70 let a bez-mála 25 % učitelů je ve věku 51–60 let, přičemž v obou věkových kategoriích dominují učitelé odborných předmětů ve vyšších odborných školách. Ve věkové kategorii 21–30 let se nachází ve vyšších odborných školách pouze necelá 3 % učitelů. GRAF 87 | Věková struktura pedagogů vyšších odborných škol (v %)2,722,133,624,815,90,9051015202530354021–30 let31–40 let41–50 let51–60 let61–70 letnad 70 letPrůměrná pedagogická praxe učitelů vyšších odborných škol je bezmála 20 let. Pedagogickou praxi do jednoho roku mělo necelé 1 % učitelů a praxi od dvou do tří let 4,4 % učitelů. Ve vyšších odborných školách tak i nadále pokračuje závažný problém v přirozené generační obměně pedagogických sborů. Zájem o učitelské povolání ze strany absolventů pedagogických fakult je malý, ředitelé škol pro zabezpečení výuky ve velké míře zaměstnávají učitele či odborníky z praxe v důchodovém věku. Tento stav je z dlouhodobého hlediska neudržitelný a po odchodu stávající velmi početné skupiny učitelů ve věku 51–60 let a skupiny učitelů ve věkové kategorii 61–70 let nebude ve školách k dispozici jejich rovnocenná náhrada. Tento problém již v současnosti komplikuje zabezpečení aprobované výuky ve vyšších odbor-ných školách.GRAF 88 | Pedagogická praxe pedagogů vyšších odborných škol (v %)0,94,46,212,434,523,015,92,70510152025303540do 1 roku2–3 roky4–5 let6–10 let11–20 let21–30 let31–40 let41 a více let