Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201426 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍTABULKA 92 | Prostorové a materiální podmínky neumožňující vzdělávání podle vzdělávacích programů v plné šíři – podíl škol (v %)Prostory a vybaveníPodílBudova/budovy5,6Běžné učebny0,0Odborné učebny, laboratoře5,6Vybavení ICT5,6Pomůcky0,0Tělocvična, hřiště, sportoviště užívaná školou0,0Jiné0,0Na základě šetření ČŠI dotazníků, které vyplňují ředitelé škol, je nejčastěji potřeba investovat do rekonstrukce ICT (66,7 %), budov (61,1 %), odborných učeben a laboratoří (50 %) a bezbariérového prostředí (44,4 %). Další investice jsou potřebné do vnitřního vybavení škol (sociální zařízení, tělocvičny, hřiště, sportoviště, společné prostory nebo běžné učebny).TABULKA 93 | Potřeba investic pro zlepšení materiálních podmínek VOŠ – podíl škol (v %)OblastiPodílBudova/budovy61,1Běžné učebny22,2Odborné učebny, laboratoře50,0Společné prostory (chodby, šatny, ostatní místnosti)27,8Tělocvična, hřiště, sportoviště užívaná školou33,3ICT66,7Bezbariérové prostředí (přístup do budovy, madla na WC, vodicí lišty apod.)44,4Sociální zařízení22,2Zázemí učitelů (kabinety, sborovna)38,9Dílny odborného výcviku 11,1Vyučovací pomůcky22,2Jiné oblasti5,6Ve většině škol ČŠI zhodnotila, že reálná situace odpovídá zaměření investic a vedení škol monitoruje stav prosto-rových a materiálních podmínek a přijímá následná opatření vzhledem k naplňování akreditovaných vzdělávacích programů.6.1.3 Finanční podmínky ve vyšším odborném vzděláváníVedení škol se snaží aktivně zajišťovat finanční zdroje tak, aby finanční a materiální podmínky škol umožňovaly kva-litní realizaci akreditovaných vzdělávacích programů. Kromě prostředků ze státního rozpočtu a od zřizovatele využívají školy dotace z rozvojových programů a projektů a také prostředky z vlastní vedlejší hospodářské činnosti. Vedení škol se snažilo aktivně zajišťovat další finanční zdro-je, např. v rámci řady projektů spolufinancovaných ESF, z tržeb za služby (pronájmy, kurzy) nebo z darů. Tyto příjmy jsou efektivně využívány pro rozvoj a zajištění materiálních podmínek výuky (vzdělávání pedagogů, pořízení výukové techniky a technologií a učebních pomůcek).Přestože školy mají většinou stabilní finanční podmínky, chybí jim stále finanční prostředky na průběžnou obnovu materiálně-technického zázemí, na rekonstrukci budov, učeben a laboratoří a obnovu informačních a komunikačních technologií. Výdaje na opravy a údržbu byly většinou pokryty dotací na provoz. Porušení bylo Českou školní inspekcí zjištěno ve stanovení výše úplaty (škola vybírala poplatky za přijímací zkoušky), uskutečňování vzdělávání ve vyšší odborné škole podle akreditovaného vzdělávacího programu (počty týdnů, vzdě-lávání ve skupinách apod.), organizaci vyššího odborného vzdělávání (nestanovení rozvrhu hodin) nebo neúplném obsahu školního řádu vyšší odborné školy.6.1.4 Personální podmínky ve vyšším odborném vzděláváníKvalitní personální podmínky ve vyšších odborných školách jsou jedním z nejdůležitějších předpokladů pro zajišťová-ní a poskytování vzdělávání. Bez motivovaných a odborně zdatných učitelů není možné ve školách efektivně vzdělávat