Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201406 | VYŠŠÍ ODBORNé VZDěLáVáNÍ6 Vyšší odborné vzděláváníVyšší odborné školy nabízejí absolventům středních škol vzdělávání ve 3letých nebo 3,5letých vzdělávacích progra-mech v denní formě vzdělávání a ve 3letých nebo 4,5letých programech v jiných formách vzdělávání. Ukončeno je absolutoriem a absolvent vyšší odborné školy může používat označení „diplomovaný specialista“ (DiS.). Studium rozvíjí odborné vzdělání a především je zaměřeno na praktickou přípravu pro výkon odborné profese.V posledních letech se rozložení studia dle oborů vzdělání nijak výrazně nemění. Nejčastěji studované obory ve vyš-ších odborných školách jsou zaměřené na zdravotnictví, lékařské a farmaceutické vědy a nauky, následuje pedagogika, učitelství a sociální péče, dále pak technické vědy a nauky a ostatní obory.Zařazením oboru vzdělání Diplomovaná sestra do skupiny zdravotnických oborů vzdělání, které poskytují vyšší od-borné školy, vzrostl zájem o toto studium, a proto některé školy žádaly o akreditaci vzdělávacího programu a zápis do školského rejstříku.6.1 Podmínky vyššího odborného vzdělávání6.1.1 Školy a studenti ve vyšším odborném vzděláváníOproti loňskému školnímu roku dochází ve školním roce 2019/2020 k mírnému snížení počtu vyšších odborných škol. Stejně jako v předchozích letech převládá denní forma vzdělávání. S úbytkem počtu škol i studentů se snižuje také počet studijních skupin, jak je vidět v tabulce. TABULKA 88 | Školy ve vyšším odborném vzděláváníSledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)2017/20182018/20192019/2020Počet škol celkem166166160 z toho forma vzdělávání denní155153142 z toho forma vzdělávání ostatní868481Podíl veřejných škol (v %)68,768,768,8Podíl soukromých škol (v %)24,724,725,0Podíl církevních škol (v %)6,66,66,3Počet studijních skupin839778749Trvající trend snižujícího se počtu studentů se nadále potvrzuje i v počtu studentů, kteří se vzdělávali ve školním roce 2019/2020. Meziroční srovnání vykazuje úbytek o 2,5 % (ve školním roce 2018/2019 byl úbytek o 7,4 %). Z počtu 17 954 studentů se vzdělávalo téměř 62 % v denní formě vzdělávání. Došlo také k mírnému zvýšení podílů studentů cizinců (z 3,8 % na 4,1 %). Podíl studentů se zdravotním postižením je v meziročním srovnání stabilní.Z velké části k úbytkům studentů přispívá neprostupnost studia vyšší odborné školy a vysoké školy. Proto studenti dávají přednost studiu na vysoké škole. Úbytek studentů ve vyšší odborné škole v průběhu studia (většinou po prv-ním a druhém ročníku studia) je ovlivněn přijetím na vysokou školu (u mnohých studentů je vyšší odborná škola jen „mezistanice“ a dávají přednost studiu na vysoké škole) nebo nabídkou trhu práce, kdy studenti zanechávají studia a odcházejí do pracovního procesu. Výjimkou v současné době jsou vyšší odborné školy zdravotnické, neboť v této profesi je absolutorium vyšší odborné školy v praxi výhodou.Ukončení vyššího odborného vzdělávání absolutoriem u jednotlivých oborů studovaných na vyšší odborné škole odpo-vídalo příslušnému akreditovanému vzdělávacímu programu. Témata absolventských prací většinou korespondovala s odborným zaměřením vyšší odborné školy nebo odbornou praxí, kterou studenti vykonávali.