Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201345 | MEZIKRAJSKé ROZDÍLY PODMÍNEK, PRůBěHU A VýSLEDKů ZáKLADNÍHO A STŘEDOŠKOLSKéHO VZDěLáVáNÍ – VYBRANé SOUVISLOSTITABULKA 85 | Socioekonomické předpoklady krajů České republiky s vazbou na základní a středoškolské vzdělávání44Kraje rozděleny do tří kategorií; – skupina krajů s nejvyššími hodnotami kritéria; – skupina krajů s průměrnými ●○hodnotami kritéria; – skupina krajů s nejnižšími hodnotami kritéria●KrajIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIHlavní město Praha●●●●○●●●●○●Středočeský●●●●○●●●●○●Plzeňský○○●○○●●●●○○Karlovarský●●●○●●●●●●●Ústecký●○●●●●○●●●●Jihočeský●●○○○○○○○○○Liberecký●●○○○●●●●●○Královéhradecký○○○○○●○●●●●Pardubický●○○●○○○○○●●Vysočina○●●●○○○○●●●Jihomoravský●●●●○●●○●●○Olomoucký○●○●○●●●○○●Moravskoslezský●●●○●○●●○●●Zlínský○○○●○○●○○●○Pozn.: I – průměrný index domácích zdrojů pro učení PIRLS 2016; II – průměrný index domácích zdrojů pro učení TIMSS 2015; III – průměrný ESCS PISA 2015, matematická gramotnost; IV – průměrný ESCS PISA 2018, čtenářská gramotnost; V – strukturálně postižené kraje podle Stra-tegie regionálního rozvoje ČR 2021+ (ano/ne); VI – HDP na obyvatele 2018; VII – medián měsíčních hrubých mezd 2018; VIII – podíl obyvatel se základním vzděláním, VŠPS průměr roku 2019 (inverzní pořadí); IX – podíl obyvatel s vysokoškolským vzděláním, VŠPS průměr roku 2019; X – podíl osob v exekuci 2019 (inverzní pořadí); XI – volební účast ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017.Pro účely další analýzy doplňme, že za významný determinující faktor vzdělávacích výsledků žáků jsou nejen v te-matických zprávách ČŠI označovány socioekonomické podmínky jednak jejich rodinného prostředí a jednak jejich prostorového okolí. I touto otázkou se zabývaly dříve uváděné krajské zprávy, které ve svých závěrech zopakovaly poznatky o dlouhodobě utvářeném prostorovém vzoru socioekonomické diferenciace území České republiky na kraj-ské úrovni (viz tabulka č. 85): ■postavení hlavního města Prahy jako území s obecně nejlepšími charakteristikami socioekonomických uka-zatelů, s pozitivním „prostorovým přelivem“ těchto pozitiv také do zázemí Prahy, tj. do území Středočeského kraje (např. socioekonomické charakteristiky obyvatelstva účastnícího se suburbanizačních migračních pohy-bů v zázemí Prahy); ■postavení Jihomoravského kraje a krajů regionu soudržnosti Jihozápad jako krajů s lepšími socioekonomic-kými charakteristikami, a to v kontextu působení faktorů sídelní hierarchie, respektive rozdílů západních a východních regionů uvnitř zemí postsocialistického světa (např. kontext „kvality hranice“ se sousedními zeměmi); ■postavení Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje jako strukturálně postižených regionů, které charakterizují obecně horší hodnoty socioekonomických ukazatelů, přičemž také v případě Olomouckého kraje lze pozorovat tendenci spíše horších socioekonomických předpokladů. V případě zbývajících krajů nejsou informace v tabulce č. 85 jednoznačné. Doplňme, že krajské zprávy upozorňují na ještě jeden důležitý aspekt spojený se socioekonomickými předpoklady krajů České republiky, a to jsou vnitrokrajské rozdíly, které jsou u některých krajů značné a mohou způsobovat odlišnosti v krajských zjištěních. Vedle významu suburbanizačních procesů v zázemí největších měst, které jsou nejlépe identifikovatelné v územním prstenci kolem hlavního města Prahy, se v tomto ohledu projevuje také aspekt vnitřní periferie na hranicích (okrajích) funkčních 45regionů, který je v obrázku č. 2 nejlépe patrný na vnitřních hranicích krajů.44 Zdroj: Kvalita vzdělávání v jednotlivých krajích – série publikací ČŠI (2020), dostupné z webových stránek ČŠI https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Kvalita-vzdelavani-v-jednotlivych-krajich-CR; Mezinárodní šetření PISA 2018 – Národní zpráva (2019), dostupné z webových stránek ČŠI https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Narodni-zpravy/Mezinarodni-setreni-PISA-2018-Narodni-zprava; Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ (MMR 2020), dostupné z https://mmr.cz/cs/microsites/uzemni-dimenze/strategie-regionalniho-rozvoje-cr-2021; Český statistický úřad, Veřejné databáze, do-stupné z https://vdb.czso.cz/vdbvo2/ a Výběrové šetření pracovních sil dostupné z https://www.czso.cz/csu/vykazy/vyberove_se-treni_pracovnich_sil; Otevřená společnost, o.p.s., Mapa exekucí, dostupné z http://mapaexekuci.cz/index.php/mapa-2/45 Pro bližší vysvětlení konceptu vnitřní periferie v České republice např. Musil, J., Müller, J. (2008). Vnitřní periferie v České republice jako mechanismus sociální exkluze. Sociologický časopis, 44(2), 321–348.MEZIKRAJSKé ROZDÍLY PODMÍNEK, PRůBěHU A VýSLEDKů ZáKLADNÍHO A STŘEDOŠKOLSKéHO VZDěLáVáNÍ – VYBRANé SOUVISLOSTI