Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201335 | MEZIKRAJSKé ROZDÍLY PODMÍNEK, PRůBěHU A VýSLEDKů ZáKLADNÍHO A STŘEDOŠKOLSKéHO VZDěLáVáNÍ – VYBRANé SOUVISLOSTITABULKA 84 | Přehled hodnocených faktorů a jejich charakteristikaFaktorCharakteristika faktoruZdroj datŘízení školyVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny se schopností ředitele školy: (a) nastavit a rozví-jet funkční kontrolní systém; (b) realizovat účinnou evaluaci pedagogického procesu a opírat o ni vhodná opatření; (c) pedagogicky řídit vzdělávání; (d) řídit školu jako celek, tzn. v oblastech lidských, materiálních a finančních zdrojů.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2018/2019 a 2019/2020; formulář k podmínkám, průběhu, výsledkům vzděláváníMetody výuky v hodiněVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s průběhem výuky charakteristickým: (a) vyš-ší mírou spolupráce žáků v hodině a využití skupinové výuky a práce ve dvoji-cích; (b) nižší mírou využití frontální výuky.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020; hospitační záznamBadatelská výuka a kreativita žákaVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s průběhem výuky charakteristickým zařazová-ním situací: (a) samostatného objevování žáků; (b) cílené diskuse k zadanému úkolu; (c) ilustrujících dané téma v praktických příkladech; (d) aktivace kreativity žáků; (e) pracujících s chybou.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020; hospitační záznamOrganizace a spád hodinyVysoké hodnoty faktoru jsou dány: (a) vyvarováním se jednotvárného průběhu hodiny; Komplexní inspekční činnost ve škol-(b) účelným střídáním metod výuky; (c) dobrou organizovaností hodiny, která má spád; (d) účelným využitím didaktické techniky učitelem.ních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020; hospitační záznamAtmosféra výuky a aktivita žákůVysoké hodnoty faktoru jsou dány: (a) vyšší mírou zájmu žáků o svou práci; (b) příjemnou atmosférou výuky; (c) úspěchem i slabších žáků; (d) nižší mírou pasivity žáků, kteří se dostávají téměř všichni ke slovu; (e) rolí učitele jako tvůrce podmínek pro aktivitu žáků, včetně diferenciace vzdělávacích cílů.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020; hospitační záznamHodnocení výuky v hodináchVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny se situací, kdy: (a) alespoň někteří žáci zhodnotili Komplexní inspekční činnost ve škol-s učitelem proběhlou hodinu; (b) hodnocení učitele nebylo pouze formální; (c) učitel poskytoval alespoň některým žákům zpětnou vazbu využitelnou k jejich dalšímu učení. a 2019/2020; hospitační záznamních letech 2017/2018, 2018/2019 DVPP se zaměřením na řízení diferencované třídyVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny se situací, kdy se vyučující účastnil v posledních dvou letech akreditovaného DVPP se zaměřením na: (a) chování žáků a vedení třídy; (b) prevenci a projevy rizikového chování žáků; (c) spolupráci se zákonnými zástupci žáků; (d) bezpečnost a ochranu zdraví; (e) společné vzdělávání a vzdělávání žáků se SVP.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro učitelePoskytovaná zpětná vazba k práci učiteleVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny se situací, kdy je vyučujícímu podle jeho názoru poskytovaná: (a) častější zpětná vazba; (b) zpětná vazba vyšší kvality; (c) zpětná vazba ních letech 2018/2019 a 2019/2020; s vyšším dopadem na kvalitu jeho práce.Komplexní inspekční činnost ve škol-dotazník pro učiteleMateriální podmínky práce učiteleVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny se situací, kdy: (a) je ve škole k dispozici dosta-tek vyhovujících učebních pomůcek; (b) ve škole převažuje celková spokojenost s ma-teriálně-technickým vybavením školy; (c) ve škole převládá spokojenost s pracovním zázemím pedagogických pracovníků.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro učiteleVztahy učitelů Vysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s vyšší kvalitou spolupráce a vzájemné zpětné a vazba na další aktéryvazby mezi učiteli, a to i při řešení neshod a rozporů mezi nimi. Vysoké hodnoty fakto-ru jsou rovněž dány vyšší kvalitou vazeb mezi učiteli a vedením školy.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro učiteleVztahy žáků a vazba na další aktéryVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s vyšší kvalitou spolupráce a vzájemné zpětné vazby mezi žáky, a to i při řešení neshod a rozporů mezi nimi. Vysoké hodnoty faktoru jsou rovněž dány vyšší kvalitou vazeb mezi žáky a jejich učiteli.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro učiteleŘešení neúspěchu žákůVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s častějším využitím vyššího spektra nástrojů řešení školního neúspěchu žáků, především pak: (a) interní a externí odborné pora-denství; (b) spolupráce se zákonnými zástupci; (c) opatření přímo ve výuce, včetně individuálního přístupu k výuce; (d) další.Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro učiteleŽákovský pohled na vztah s učiteliVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s příznivým pohledem žáka na jeho vztah s učiteli (např. dobré vzájemné vycházení s učiteli, zájem učitele o žáka a ochota mu pomoci, spravedlnost učitelů, možnost aktivně spolupracovat s učitelem a vyjadřovat svůj názor).Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro žákyŽákovský po-hled na vztah se spolužákyVysoké hodnoty faktoru jsou spojeny s příznivým pohledem žáka na jeho vztah se spolužáky (např. vzájemná podpora a pomoc ve výuce, přátelské vztahy se spolužáky, vysoký počet dobrých kamarádů apod.).Komplexní inspekční činnost ve škol-ních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020; dotazník pro žákyPozn.: Faktory „Organizace a spád výukové hodiny“ a „Atmosféra výuky a aktivity žáků“ utváří v případě středních škol jeden konzistentní faktor „Organizace a atmosféra výuky a aktivita žáků“. Faktor „DVPP se zaměřením na řízení diferencované třídy“ je hodnocen jen pro základní školy, v případě středních škol není tento faktor utvářen. Dotazník pro žáky nezahrnuje odpovědi žáků odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Fakto-ry „Žákovský pohled na vztah s učiteli“ a „Žákovský pohled na vztah se spolužáky“ je v případě středních škol hodnocen jako jeden faktor „Vztahy ve třídě“, a to s rozlišením dvou skupin žáků: (a) žáků gymnázií; (b) žáků ostatních maturitních oborů.Pozn.: V případě hospitačních záznamů byla faktorová analýza provedena nad datovou množinou hospitovaných hodin všech vzdělávacích oborů/oblastí. S ohledem na zaměření obsahu souvisejících poznatků (viz tabulka č. 83 a tabulka č. 84) je v dalším textu reporting výsledků omezen na vyhodnocení hospitovaných hodin matematiky, českého jazyka a anglického jazyka, v případě středních škol pak také na hospitované hodiny ma-turitních oborů.MEZIKRAJSKé ROZDÍLY PODMÍNEK, PRůBěHU A VýSLEDKů ZáKLADNÍHO A STŘEDOŠKOLSKéHO VZDěLáVáNÍ – VYBRANé SOUVISLOSTI