Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201325 | MEZIKRAJSKé ROZDÍLY PODMÍNEK, PRůBěHU A VýSLEDKů ZáKLADNÍHO A STŘEDOŠKOLSKéHO VZDěLáVáNÍ – VYBRANé SOUVISLOSTI5 Mezikrajské rozdíly podmínek, průběhu a výsledků základního a středoškolského vzdělávání – vybrané souvislostiČŠI vykonává svou činnost na celém území České republiky, což jí umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání také z územního hlediska, primárně pak se zaměřením na mezikrajské rozdíly. V roce 2020 vydala ČŠI k tomuto tématu soubor tzv. krajských zpráv, které v textové, mapové, grafické a tabelární podobě přehledně předsta-vují postavení jednotlivých krajů v rámci různorodých charakteristik základního a středoškolského vzdělávání. Mezi ty patří také dosažené výsledky žáků v celé řadě realizovaných šetření tak, jak je zachycuje tabulka č. 83. TABULKA 83 | Výsledky žáků jednotlivých krajů ve vybraných šetřeních43Kraje rozděleny do tří kategorií; – skupina krajů s nejvyššími hodnotami kritéria; ○ – skupina krajů s průměrnými ●hodnotami kritéria; – skupina krajů s nejnižšími hodnotami kritéria●KrajIIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXHlavní město Praha●●●●●●●●●●Středočeský●○○○○○○●○●Plzeňský●●●●○●●○○○Karlovarský●●●○●●●●●●Ústecký●●●●●●●●●●Jihočeský●○●●○○○○○●Liberecký○●○●●●●○○○Královéhradecký●●●○○○○●●●Pardubický●○○●●○●○○○Vysočina○○●○●●○●●●Jihomoravský○●●●●●●●●●Olomoucký○○○○○○●●●○Moravskoslezský●●○●●●○○●○Zlínský○●●●●●●●●●Pozn.: I – TIMSS 2015, podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní (inverze pořadí); II – PIRLS 2016, podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní (inverze pořadí); III – PISA 2015, matematická gramotnost, podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní (inverze pořadí); IV – PISA 2018, čtenářská gramotnost, podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní (inverze pořadí); V – výběrové šetření ČŠI 2017, matematika, průměrné skóre; VI – výbě-rové šetření ČŠI 2017, český jazyk, průměrné skóre; VII – výběrové šetření ČŠI 2017, anglický jazyk, průměrné skóre; VIII – jednotná přijímací zkouška 2018, matematika, průměrné skóre; IX – jednotná přijímací zkouška 2018, český jazyk, průměrné skóre; X – hrubá neúspěšnost u maturitní zkoušky 2018 (inverze pořadí).Zjištění plynoucí z tabulky č. 83 poukazují na existenci některých krajských pravidelností, jako jsou vyšší dosahovaná úspěšnost žáků hlavního města Prahy a Zlínského kraje v uvedených šetřeních a naopak nižší dosahovaná úspěšnost žáků Ústeckého a Karlovarského kraje. Rovněž v případě některých dalších krajů se objevuje tendence častější vyšší (především Jihomoravský kraj, Královéhradecký kraj a Kraj Vysočina), respektive nižší úspěšnosti žáků (především Moravskoslezský kraj) ve sledovaných šetřeních. U zbývajících krajů jsou dosahované výsledky žáků bez zjevných pravidelností.Vedle hodnocení mezikrajských rozdílů v dosažených výsledcích žáků základních a středních škol se krajské zprávy zabývaly také srovnávacím posouzením mezikrajských rozdílů pro celou řadu dalších proměnných charakterizují-cích podmínky a průběh základního a středoškolského vzdělávání, a to s využitím široké škály datových zdrojů. Vedle prací realizovaných pro účely krajských zpráv se ČŠI ve školním roce 2019/2020 věnovala také rozpracování krajské analýzy datových podkladů, které byly ve školních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020 sesbírány během in-spekční činnosti. Hlavním záměrem této analýzy je zjednodušit komplexní strukturu datových matic, které ČŠI využí-vá pro svou inspekční činnost, do nižšího počtu faktorů charakterizujících podmínky a průběh vzdělávání (viz tabulka č. 84 pro jejich přehled) a následně s využitím skór takto konstruovaných faktorů poskytovat další náměty pro diskusi územně podmíněných aspektů základního a středoškolského vzdělávání v krajích. V této kapitole uvedená zjištění je v tomto kontextu potřeba vnímat jako zjištění předběžná – s tím, že budou procházet další verifikací a zpřesňováním.43 Zdroj: Kvalita vzdělávání v jednotlivých krajích – série publikací ČŠI (2020), dostupné z webových stránek ČŠI https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Kvalita-vzdelavani-v-jednotlivych-krajich-CR; Mezinárodní šetření PISA 2018 – Národní zpráva (2019), dostupné z webových stránek ČŠI https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Narodni-zpravy/Mezinarodni-setreni-PISA-2018-Narodni-zpravaMEZIKRAJSKé ROZDÍLY PODMÍNEK, PRůBěHU A VýSLEDKů ZáKLADNÍHO A STŘEDOŠKOLSKéHO VZDěLáVáNÍ – VYBRANé SOUVISLOSTI