Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201274 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍ ■V oblasti poskytování zpětné vazby k výkonům žáků stále převažuje sumativní hodnocení nad formativním, nedostatečně je využíváno sebehodnocení a vzájemné hodnocení. ■Střední školy poskytují zpětnovazební podporu pro další učení nejméně žákům, kteří motivaci k dalšímu učení nejvíce potřebují, čímž vytváří uzavřený kruh nízké motivace, horšího průběhu výuky a nízkých vzdělávacích výsledků. ■Některé školy (zejména s dlouhodobě vysokou mírou neúspěšnosti ve společné části maturitní zkoušky) ne-dostatečně analyzují výsledky žáků a účinnost opatření přijímaných k jejich zlepšení. Strategie předcházení školní neúspěšnosti je často formální a málo účinná, mnohdy není v souladu se strategií/koncepcí školy v této oblasti. ■Přijímání uchazečů bez odpovídajících studijních a osobnostních předpokladů do některých oborů vzdělání spolu s nadhodnocováním jejich průběžných výsledků a málo účinnými strategiemi podpory způsobují vyso-kou neúspěšnost žáků při ukončování studia – zvláště ve společné části maturitní zkoušky. ■Ve školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky přetrvává v porovnání se srovnatelnými středními školami horší hodnocení zajištění výuky aprobovanými pedagogy (zejména v cizích jazycích a ma-tematice), průběhu výuky s ohledem na organizaci, pracovní atmosféru, využití aktivizujících forem a metod (nejméně příznivé jsou charakteristiky výuky v matematice) a hodnocení výsledků žáků včetně poskytování zpětné vazby. Ve srovnání s šetřením ve školním roce 2018/2019 se zhoršilo také hodnocení materiálních podmínek středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. ■Pokračující trend stárnutí pedagogických sborů i ředitelů středních škol je významným rizikem do budoucna. Přirozená generační výměna není dostatečná a již dnes je v některých školách problematické zajistit kvalifi-kovaně např. praktické vyučování. ■Vysoká administrativní zátěž ředitelů škol s akcentem na zajištění personálních, materiálních a finančních podmínek pro fungování škol je na úkor kvality pedagogického a metodického vedení učitelů, kontrolní čin-nosti a vyhodnocování práce školy (včetně průběhu a výsledků vzdělávání). ■Nedaří se přijímat účinná opatření ke snižování absence žáků, což často vede k předčasnému odchodu ze vzdělávání či neúspěchu při ukončování studia. ■V oblasti rizikového chování narůstá podíl případů kyberšikany.