Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201264 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 84 | Opatření přijímaná učiteli ke snížení studijní neúspěšnosti žáků, které vyučují (podíl odpovídajících učitelů v %)0102030405060708090100skupinové dou ováníčkoncepce domácí p ípravyřspolupráce se školskými poradenskými za ízeními, diagnostikařindividuální dou ováníčdiferencovaná práce v hodináchzvýšená spolupráce se zákonnými zástupci ákž ůspolupráce se školním poradenským pracovišt měkonzultaceindividuální p ístup v hodináchřpodp rná opat ení ve výuce (nap . oznámení testu, povolení ur itýchůřřčpom cek)ůost. školyneúsp. školy4.5 Závěry a doporučení pro střední vzděláváníPozitivní zjištění ■Průběžné zlepšování materiálních a prostorových podmínek pro realizaci teoretického i praktického vyučová-ní v souladu s moderními trendy včetně spolupráce se zaměstnavateli, odborníky z praxe, vysokými školami a dalšími partnery vede ke zkvalitňování vzdělávacího procesu a v důsledku zvyšuje připravenost žáků k na-vazujícímu studiu i jejich uplatnitelnost na trhu práce. ■V souvislosti s nutností distančního vzdělávání došlo ke zdokonalení využívání informačních a komunikač-ních technologií pro výuku a vzniku podnětů k revizi obsahu školních vzdělávacích programů. ■Pokračující podpora mobilit žáků i učitelů má efektivní dopad na rozvoj profesních a jazykových kompetencí, získávání zkušeností i příležitostí pro uplatnění žáků v zahraničí. ■Trvalá podpora zapojování žáků do soutěží, olympiád a přehlídek (i mezinárodních) a nabídka vzdělávacích aktivit vedoucích k rozvoji specifických zájmů a nadání žáků posilují motivaci a rozvoj žáků. Negativní zjištění ■Ve vzdělávacích strategiích převládá (zvláště v teoretickém vyučování) frontální výuka s dominantní rolí uči-tele a minimem aktivizujících prvků. Řada pedagogů upřednostňuje zprostředkování učiva před cíleným roz-vojem žákovských kompetencí. Žáci dostávají málo příležitostí pro komunikaci, samostatné rozhodování při řešení problémů, kritické myšlení, zaujímání postojů. Nejpasivnější byli žáci nematuritních oborů vzdělání, kteří by ale naopak potřebovali největší podporu ze strany pedagogů, neboť často pochází z méně podnětného rodinného prostředí. ■Nízká diferenciace a individualizace výuky pro žáky nadané i se speciálními vzdělávacími potřebami. Malé povědomí učitelů i vedení škol o vyhledávání žáků nadaných a nedostatečné metodické vedení v práci s nimi. ■I přes nízký počet žáků je ve třídách středních odborných škol velmi nízký podíl hodin, ve kterých vzdělávací cíl vycházel především z žákovských znalostí a dovedností, což opět naznačuje významné rezervy při podpoře žáků.