Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201244 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 83 | Překážky omezující výkon učitelské profese, učitelé škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky (podíl odpovídajících učitelů v %)0102030405060708090100nedostatek poradenské podpory ve školemalá schopnost zaujmout a nadchnout ákyžšpatný pracovní kolektivnedostate ná podpora ze strany vedení školyčvysoká míra zodpov dnostiěšpatná komunikace se zákonnými zástupci ákž ůvztahy se zákonnými zástupci a jejich p ístupřnadm rný objem u ivaěčvysoký po et ák ve t ídáchč ž ůřnedostate né zázemí a vybavení školyčtlak p ijímacích, maturitních a záv re ných zkoušekřě ččasová náro nost jednotlivých innostíččnekáze ákň ž ůplatové ohodnocenínedostatek schopností a nadání u ákž ůpsychická náro nost povoláníčnedostate ná motivace ákčž ůnedostate ná presti povolání u itele ve spole nostičžččadministrativaškolní rok 2018/2019školní rok 2019/2020V kontextu s výše uvedenými skutečnostmi lze vnímat nejčastěji uváděné oblasti, v nichž by učitelé středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky nejvíce uvítali podporu své práce: ■snížení rozsahu administrativních činností; ■inspirace v oblasti metod a forem výuky; ■opatření ke zlepšení chování žáků.4.4.4 Opatření přijímaná středními školami s vysokým podílem žáků neúspěšných u maturitní zkoušky pro řešení této situaceVysoká míra neúspěšnosti žáků některých středních škol u maturitní zkoušky vyvolává přirozenou otázku, zda tyto školy přijímají opatření pro řešení nepříznivé situace.