Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201224 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 79 | Metody a formy výuky (podíl hospitací s výskytem hodnoceného jevu v %)Hodnocený jevČeský jazykMatematikaAnglický jazykCelkemNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyVe vyučovací hodině se účelně střídaly odlišné metody výuky.1945192735482540Podíl hodin s dominantním výskytem frontální výuky.4237473941244433V průběhu hodiny mezi sebou žáci spolupracovali.152873438532139Žáci v hodině cíleně diskutovali k zadanému úkolu.123692618261329Podíl hodin se samostatným objevováním nových poznatků žáky.1940132719171728Podíl hodin s vhodným využitím chyby k učení.4218403739303228Podíl hodin s vhodnými příklady využití znalostí a dovedností v reálné situaci.2330221273634036Aktivita žáků a učiteleV případě středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky lze ve srovnání s ostatními střed-ními školami pozorovat méně častou aktivitu žáků v navštívených hodinách hlavních maturitních předmětů. Pro tyto hodiny byla charakteristická častější aktivita učitele a častější výskyt žáků, kteří během výuky nedostávali příležitost k aktivnímu projevu. I v tomto případě lze méně příznivé hodnoty zaznamenat v navštívených hodinách matematiky a naopak příznivější hodnoty v navštívených hodinách českého jazyka a především pak cizího jazyka. Celkově tak je utvářena logická vaz-ba mezi organizací a atmosférou výuky, využitím aktivizujících metod výuky a aktivitou žáků, kterou lze v případě na-vštívených hodin na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky hodnotit méně příznivě. Častěji byl pozorován nižší zájem učitelů středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky o vzdělání jejich žáků. Takto je dále posilována výše naznačená vazba charakteristik průběhu výuky o aspekt nízké motivace učitelů k její změně, přičemž i tento jev byl nejčastěji zaznamenán v navštívených hodinách matematiky.TABULKA 80 | Aktivita žáků a učitele (podíl hospitací s výskytem hodnoceného jevu v %)Hodnocený jevČeský jazykMatematikaAnglický jazykCelkemNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyUčitel v hodině vytvářel podmínky a podněty; aktivní byli především žáci.2844264522442544V užitých vyučovacích metodách byl aktivním hlavně učitel, méně žáci.4335523046324732Téměř každý žák se dostal během hodiny ke „slovu“ před třídou či spolužáky.3243213463724050I žáci se slabšími znalostmi zažili při hodině úspěch.2222101925291923Učitel projevuje zájem o žáky a jejich vzdělání.6383468372856184Hodnocení žáků a diferenciace výukyVazbu mezi organizací a atmosférou výuky, používáním aktivizujících metod a forem výuky a aktivitou žáků v navští-vených hodinách hlavních maturitních předmětů doplňuje praxe učitelů při hodnocení jejich žáků. I v tomto případě byla v navštívených hodinách na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky pozo-rována méně příznivá situace než v navštívených hodinách ostatních středních škol. Málo rozšířená byla také praxe diferenciace výuky vzhledem k řešeným úkolům.