Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201204 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 75 | Spokojenost učitelů s materiálně-technickým vybavením školy (podíl odpovídajících učitelů v %)Míra spokojenostiČeský jazykMatematikaAnglický jazykCelkemNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyRozhodně ano1823102219241423Spíše ano5563776653606363Spíše či rozhodně ne2714131228162314TABULKA 76 | Spokojenost učitelů s vybaveností školy vyhovujícími vyučovacími pomůckami (podíl odpovídajících učitelů v %)Míra spokojenostiČeský jazykMatematikaAnglický jazykCelkemNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyRozhodně ano2531133122381834Spíše ano5258675856536156Spíše či rozhodně ne231120112292110Uváděná zjištění potvrzuje také hodnocení navštívených hodin středoškolské výuky hlavních maturitních předmětů z hlediska vybavenosti a využití didaktické techniky. Ve výuce českého jazyka a matematiky, nikoliv však anglické-ho jazyka, bylo využití didaktické techniky méně časté v případě středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky než v případě škol ostatních. Naopak pozitivně je potřeba vnímat vyšší účelnost využití didaktické techniky ve výuce na těchto školách, která je však téměř výlučně spojena s prací učitele a jen ojediněle s aktivním za-pojením žáků. Konečně nedostatečné zázemí a vybavení školy uvedlo mezi překážkami, které nejvíce omezují jejich 38výkon učitelské profese, 16 % učitelů středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky a 8 % učitelů ostatních středních škol.Celkově tak všechny dílčí informační zdroje vykreslují podobný obraz o něco horších materiálních podmínkách výuky hlavních maturitních předmětů na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. Zároveň si však zástupci těchto škol nemyslí, že by materiální podmínky měly vliv na nepříznivé vzdělávací výsledky žáků u maturitní zkoušky.TABULKA 77 | Vybavenost a využití didaktické techniky (podíl hospitací s výskytem hodnoceného jevu v %)Hodnocený jevČeský jazykMatematikaAnglický jazykCelkemNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyDidaktická technika nebyla k dispozici.19422773165Využití didaktické techniky nebylo potřebné.37 39434417243235Didaktická technika byla využita.4457354976735260Z toho – využití didaktické techniky nebylo účelné2417213671515214.4.2 Průběh vzdělávání na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkouškyOrganizace a atmosféra výukyNavštívené hodiny výuky hlavních maturitních předmětů na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky vykazují horší charakteristiky organizace a atmosféry výuky, než tomu je u ostatních středních škol. Pro střední školy s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky bylo charakteristické, že: ■učitelé méně často formulovali pro žáky dobře srozumitelné cíle vyučovací hodiny tak, aby jim byl cíl hodiny alespoň na jejím konci zřejmý;38 Tento problém je vlastní nejen středním školám s vysokou neúspěšností žáků u maturitní zkoušky, ale také ostatním středním školám.