Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201194 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍ ■záznamy odpovědí učitelů českého jazyka, matematiky a cizího jazyka (dále i „učitelé“) na otázky strukturo-vaného rozhovoru realizovaného během inspekční činnosti ve středních školách.Informace z hospitačních záznamů navštívených hodin oborů vzdělání L a M byly porovnány mezi školami s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky a školami ostatními. V případě rozhovorů s učiteli byly rozlišeny roz-hovory s učiteli na školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky a rozhovory s učiteli na ostatních školách s maturitními obory vzdělání s tím, že z této množiny dat byla, s ohledem na svůj výběrový charakter, vyne-chána gymnázia. Zjištění byla porovnána se závěry šetření ve školním roce 2018/2019. 4.4.1 Podmínky vzdělávání na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkouškyPersonální podmínkyNavštívené hodiny výuky hlavních maturitních předmětů na středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky byly častěji vedeny učiteli bez aprobace pro daný předmět, než tomu bylo v hospitovaných hodi-nách ostatních středních škol. O něco vyšší pak byl průměrný věk těchto učitelů. Intenzivněji byl problém aprobace pociťován ve výuce anglického jazyka a matematiky, nevyskytoval se naopak ve výuce českého jazyka. Problémem středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky se ukázala být také fluktuace učitelů hlavních maturitních předmětů. Za poslední tři roky se zde obměnila téměř polovina učitelů cizích jazyků, třetina učitelů české-ho jazyka a pětina učitelů matematiky. Zajištění aprobované výuky a stability pedagogického sboru jsou tak i nadále zásadní výzvy pro zlepšování personálních podmínek středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky.Učitelé hlavních maturitních předmětů středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky se v posledních dvou letech účastnili dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků stejně často jako učitelé ostatních škol. Z tematického hlediska se jimi navštívené DVPP nejčastěji zaměřovalo na metody/formy výuky a pedagogické kompetence (70 % učitelů účastnících se DVPP), respektive na vědomosti a znalosti v předmětech, které vyučují (57 % učitelů účastnících se DVPP). Příležitosti středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky v ob-lasti DVPP lze spojovat především se dvěma zjištěními: ■Vysoký podíl učitelů maturitních předmětů se v delším časovém období tří let neúčastnil DVPP v oblastech, které mohou mít dopad na úspěšnost žáků u maturitní zkoušky. Pokud se účastnili, týkalo se vzdělávání nej-častěji oborových didaktik. ■Učitelé se v rámci svého DVPP věnovali jen omezeně jiným tématům, než jsou oborové znalosti a didakti-ky. Rozvíjení znalostí a dovedností učitelů v dalších oblastech (např. management třídy, řešení výchovných problémů) přitom může být klíčové pro uchopení specifik středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky.V kontextu dvou uvedených zjištění se jeví jako žádoucí nalezení optimálního plánu realizace DVPP učitelů středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky.TABULKA 74 | Aprobovanost hodin výuky hlavních maturitních předmětů (podíl hospitací s výskytem hodnoceného jevu) a účast učitelů na akreditovaném DVPP v posledních dvou letech (podíl odpovídajících učitelů v %)Hodnocený jevČeský jazykMatematikaAnglický jazyk*CelkemNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyNeúsp. školyOst. školyAprobovanost hodin výuky9694799166818089Účast na některém kurzu či semináři DVPP7280777778777778* Učitelé cizího jazyka pro účast učitelů na akreditovaném DVPP v posledních dvou letech.Materiální podmínky vzděláváníUčitelé středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky vyjádřili častěji svou nespokojenost s materiálně-technickým vybavením své školy, potažmo s vybaveností školy vyhovujícími vyučovacími pomůckami, než učitelé ostatních škol. Zároveň byla míra nespokojenosti těchto učitelů o něco vyšší v aktuálním šetření než v še-tření ve školním roce 2018/2019. Přes převažující spokojenost učitelů nadále zůstává početná skupina středních škol, které by mohly zlepšením materiálních podmínek vzdělávání zvýšit spokojenost učitelů s jejich prací.