Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201184 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 82 | Výsledky jednotlivých zkoušek společné části maturitní zkoušky (prvomaturanti) – jarní zkušební období 2018, 2019, 2020 – podíl žáků (v %)92,292,389,482,484,577,782,883,884,97,87,710,617,615,522,317,216,215,10102030405060708090100202020192018202020192018202020192018cizí jazykmatematikačeský jazykusp liěneusp liěV profilové části maturitní zkoušky jsou na rozdíl od společné části maturitní zkoušky malé rozdíly mezi neúspěšností žáků ve čtyřletých odborných oborech vzdělání (11,1 %) a oborech nástavbových (12,8 %). Celkově je úspěšnost žáků v profilové části maturitní zkoušky (91,2 %) výrazně vyšší než ve společné části maturitní zkoušky (78,9 %). Příčinou mohou být lepší znalosti a dovednosti žáků v profilových předmětech, v některých školách ale i nižší požadavky na žáky.V jarním zkušebním období roku 2020 ČŠI uskutečnila v podmínkách ovlivněných epidemií koronaviru SARS CoV-2 inspekční činnost při ukončování středního vzdělání maturitní zkouškou v 67 školách celkem v 529 skupinách. Získá-vala a analyzovala informace o průběhu didaktických testů z českého jazyka a literatury, cizích jazyků a matematiky. V žádné škole nebylo zjištěno porušení právních předpisů. Školy úspěšně zvládly i zajištění hygienických podmínek tak, aby riziko nákazy eliminovaly na minimum. 4.4 Hodnocení podmínek a průběhu vzdělávání středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkouškyMaturitní zkouška je završením studia žáků maturitních oborů na středních školách. S ohledem na důležitost této zkoušky pro další vzdělávací a profesní dráhu žáků je přirozené, že neúspěšnost žáků u maturitní zkoušky je význam-ným aspektem při vytyčování vzdělávací politiky. Speciální pozornost je žádoucí věnovat situaci těch středních škol, pro něž je charakteristické vyšší zastoupení žáků, kteří nejsou u maturitní zkoušky úspěšní. Odlišují se podmínky a průběh vzdělávání hlavních maturitních předmětů na těchto středních školách od škol ostatních, tj. jsou tyto střední školy nějak specifické? Přijímají střední školy s vysokým podílem žáků neúspěšných u maturitní zkoušky opatření pro řešení této situace?V návaznosti na uvedené otázky věnuje Česká školní inspekce ve svých šetřeních zvýšenou pozornost hodnocení škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. Zjištění prezentovaná v dalším textu vycházejí z těchto tří hlavních zdrojů informací z inspekční činnosti ve školním roce 2019/2020: ■záznamy ve formulářích obsahově se zaměřujících na vybrané charakteristiky 28 středních škol s vysokou mírou neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky; ■hospitační záznamy o podmínkách a průběhu vzdělávání v navštívených hodinách výuky českého jazyka, matematiky a anglického jazyka ve středních školách;3737 Uveďme, že podíly jednotlivých předmětů na celkovém počtu navštívených hodin ve středních školách s vysokou mírou neú-spěšnosti žáků u maturitní zkoušky (celkem 353 hospitací) na jedné straně a v ostatních středních školách (celkem 688 hospitací) na straně druhé byly stejné – 33 % pro český jazyk, 30 % pro matematiku a 35 % pro anglický jazyk.