Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201174 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 73 | Výsledky maturitní zkoušky (prvomaturanti) – jarní zkušební období 2018, 2019, 2020 – podíl žáků (v %)Maturitní zkouška – celkem Podíl ze žáků konajícíchPodíl ze žáků přihlášenýchUspěliNeuspěliKonaliNekonali201820192020201820192020201820192020201820192020Gymnázium92,692,893,97,47,26,196,997,599,13,12,50,9Odborné obory vzdělání68,570,569,531,529,530,587,189,797,712,910,32,3Nástavby43,245,845,456,854,254,675,878,594,524,221,55,5Celkem74,776,375,625,323,724,489,191,397,910,98,72,1Společná částPodíl ze žáků konajícíchPodíl ze žáků přihlášenýchUspěliNeuspěliKonaliNekonali201820192020201820192020201820192020201820192020Gymnázium95,595,996,24,54,13,897,097,599,23,02,50,8Odborné obory vzdělání71,774,073,228,326,026,887,289,898,212,810,21,8Nástavby44,347,347,855,752,752,276,379,195,323,720,94,7Celkem77,879,778,922,220,321,189,391,598,310,78,51,7Profilová částPodíl ze žáků konajícíchPodíl ze žáků přihlášenýchUspěliNeuspěliKonaliNekonali201820192020201820192020201820192020201820192020Gymnázium96,295,896,73,84,23,397,397,999,32,72,10,7Odborné obory vzdělání90,190,688,99,99,411,187,489,997,812,610,12,2Nástavby91,491,387,28,68,712,876,579,194,723,520,95,3Celkem92,292,391,27,87,78,889,591,698,110,58,41,9Vzhledem k minimálním meziročním změnám v úspěšnosti u maturitní zkoušky přetrvávají všechna zásadní rizi-ka identifikovaná v minulém školním roce. Velmi slabých výsledků dosahují žáci v nástavbových oborech vzdělání, jejich neúspěšnost v jarním zkušebním období 2020 byla 54,6 %, ve zkouškách společné části maturitní zkoušky 52,2 %. Opatření, která přijímají školy, nejsou účinná. Školy nejsou dlouhodobě schopny poskytnout žákům takovou podporu, která by přispěla ke zvýšení jejich úspěšnosti v průběhu i ukončování vzdělávání. Vzhledem k tomu, že se jedná o dlouhodobý jev, bude bezpodmínečně nutné přijmout na úrovni zřizovatelů opatření k optimalizaci nástavbové vzdělávací nabídky.Ve společné části maturitní zkoušky pokračuje dlouhodobé zhoršování výsledků žáků (od roku 2014) v maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V jarním zkušebním období roku 2020 se navýšil podíl neúspěšných o další procentní bod, a to na 17,2 %. K nejvýraznějšímu zhoršení dosahovaných výsledků vzdělávání došlo v didaktickém testu z matematiky, nárůst z loňských 15,5 % neúspěšných žáků na 17,6 %. Stejně jako v předchozích letech jsou nej-větší rozdíly mezi jednotlivými segmenty v úspěšnosti v didaktickém testu z matematiky. Zatímco v gymnáziích bylo neúspěšných pouze 3,6 % žáků, v oborech středního odborného vzdělávání neuspělo 27,5 % žáků a v nástavbových oborech 54,8 % žáků. Neuspokojivé výsledky za situace, kdy je zkouška z matematiky volitelná, potvrzuje správnost rozhodnutí o zrušení povinné maturitní zkoušky z matematiky. Střední odborné školy nejsou ani po několika letech příprav na plošnou maturitní zkoušku z matematiky dostatečně připraveny. Ve společné části maturitní zkoušky jsou dlouhodobě žáci nejúspěšnější ve zkoušce z cizích jazyků, v jarním zkušebním období roku 2020 byla neúspěšnost žáků pouze 7,8 %.