Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201144 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍv jedné pětině hodin alespoň někteří žáci zhodnotili s učitelem proběhlou hodinu s ohledem na její obsah a cíl. Naopak v 44,6 % hodin byla vyučovací hodina učitelem zhodnocena formálně nebo nebyla zhodnocena vůbec.TABULKA 72 | Hodnocení žáků ve výuce – podíl hodin (v %)Hodnocení žákůCelkem SVGSOVmSOVzJediným hodnocením v hodině bylo stručné hodnocení okamžitých výkonů (např. „dobře“ vs. „špatně“).26,924,729,529,5Žákovské hodnocení své práce nebo práce spolužáků bylo podle předem známých kritérií.18,620,914,418,7Učitel poskytoval alespoň některým žákům zpětnou vazbu využitelnou k jejich dalšímu učení.58,964,954,548,7V hodině byly ověřovány znalosti a/nebo dovednosti.41,542,039,644,0Alespoň někteří žáci zhodnotili s učitelem proběhlou hodinu (s ohledem na obsah a cíl hodiny).21,921,621,120,6Vyučovací hodina byla učitelem zhodnocena jen formálně nebo nebyla zhodnocena vůbec.44,646,644,644,7Žádné z uvedených tvrzení není charakteristické pro danou hodinu.1,70,72,42,3V pohospitačním rozhovoru 84,4 % pedagogů projevovalo zájem o žáky a jejich vzdělávání, nejvíce pedagogové v gymnáziích (88,4 %), dále v maturitních oborech vzdělání (80,8 %) a nejméně v nematuritních oborech vzdělání (75,5 %). Menší zájem pedagogů o vzdělávání žáků v nematuritních oborech vzdělání se projevil i v dokladování in-dividuálního pokroku žáků. Pouze 22,3 % pedagogů v nematuritních oborech vzdělání mohlo doložit odlišnou úroveň znalostí a dovedností jednotlivých žáků, v gymnáziích to bylo 29,2 % pedagogů.Převážná většina středních škol (95,6 %) hodnotí výsledky vzdělávání všech žáků na vysvědčení známkami, slovní hod-nocení je využíváno jen výjimečně, obvykle u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Při ověřování naplňování cílů stanovených ve školních vzdělávacích programech střední školy nejčastěji vycházejí z individuálních hodnocení učitelem (zkoušení, písemné práce, testy – 95,6 %) a z výsledků závěrečných a maturitních zkoušek (90,7 %). Pouze třetina středních škol využívá vlastní školní srovnávací testy, případně komerční testování. S informacemi z výsledků externího testování ČŠI (InspIS SET) dále pracuje 42,3 % středních škol. Úspěšnost absolventů v dalším vzdělávání vyhodnocuje 72 % středních škol a závěry svých zjištění využívá pro svou další činnost. Zpětnou vazbu od absolventů získávají školy nejčastěji při setkáních s nimi (77,9 %) a prostřednictvím dotazníku (34,7 %). Hodnocení žáků středních škol za druhé pololetí školního roku 2019/2020 proběhlo podle mimořádných pravidel. Hodnocení vycházelo zejména z podkladů pro hodnocení získaných v druhém pololetí v době, kdy žáci měli povinnost řádně docházet do školy, a podpůrně z podkladů pro hodnocení získaných při vzdělávání na dálku, pokud měli pro ta-kové vzdělávání podmínky, nebo podpůrně z podkladů pro hodnocení získaných při vzdělávacích aktivitách konaných ve škole v době, kdy žáci neměli povinnost řádně docházet do školy, a podpůrně z hodnocení výsledků žáků za první pololetí školního roku 2019/2020. Vyhlášku upravující hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí škol-ního roku 2019/2020 doplnilo MŠMT o metodický materiál k postupu při hodnocení žáků. Přesto ČŠI řešila stížnosti žáků, případně jejich zákonných zástupců na postup škol při hodnocení žáků. Z 22 podaných stížností jich bylo sedm důvodných.Ve většině středních škol (87,1 %) se daří žáky motivovat k účasti v předmětových olympiádách, soutěžích a nesoutěž-ních přehlídkách na vyšší než školní úrovni. Celkem 73 % středních škol organizovalo soutěže či nesoutěžní přehlídky. Jednalo se zejména o akce sportovní (47,4 %), odborné (37,8 %), umělecké (23,7 %) a cizojazyčné (20 %).4.3.2 Rozvoj čtenářské a sociální gramotnosti ve SŠRozvoj čtenářské a sociální gramotnosti ve středních školách byl hodnocen prostřednictvím standardních inspekčních hodnoticích nástrojů pro sledování podmínek a průběhu vzdělávání a pro hodnocení dosažené úrovně těchto gramot-ností. Zdroje informací pro další hodnocení především zahrnovaly: ■výběrové zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti žáků prvního ročníku středních škol, respektive dosažené úrovně sociální gramotnosti žáků maturitních oborů třetího ročníku středních škol; ■elektronické dotazování vybraných cílových skupin (ředitelé škol, učitelé, žáci) v závislosti na hodnocené oblasti; ■tematickou inspekční činnost se zaměřením na danou gramotnost ve vybraných středních školách.