Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201114 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 70 | Výskyt rizikového chování žáků ve středních školách – podíl škol (v %) – za uzavřené školní rokyPodíl škol s výskytem rizikového chování2016/20172017/20182018/2019Šikana27,133,936,7Kyberšikana26,227,538,3Verbální agrese vůči učiteli31,335,228,3Fyzická agrese vůči učiteli2,32,62,8Agrese, násilí, ublížení na zdraví21,019,718,3Užívání návykových látek33,235,229,4Kouření44,447,241,7Poškozování majetku, vandalismus29,934,330,0Krádeže23,426,220,6Záškoláctví66,464,859,4Jiné15,018,011,7Nejčastějšími projevy rizikového chování žáků jsou dlouhodobě záškoláctví a kouření. Nejméně se vyskytuje fyzická agrese vůči učiteli.GRAF 78 | Meziroční srovnání – výskyt rizikového chování žáků (v %)0102030405060702016–20172017–20182018–2019Podíl škol, které řešily dlouhodobě sledované jevy, se zásadně nemění. Z meziročního srovnání výskytu monitorova-ných rizikových jevů lze vidět rostoucí tendenci podílu škol, které se zabývaly případy šikany a kyberšikany, a klesající podíl škol, které se zabývaly řešením záškoláctví a agrese, násilí, ublížení na zdraví.Případ šikany v posledních třech letech řešila více než polovina škol, ve kterých byla ve školním roce 2019/2020 realizována inspekční činnost. Nejčastěji se jednalo o první stadium (zrod ostrakismu) a druhé stadium (fyzická agre-se a přitvrzování manipulace). Jako nejvýznamnější příčinu tohoto jednání mezi žáky vyhodnotily školy osobnostní charakteristiku oběti, případně osobnostní charakteristiku rodiče oběti a osobnostní charakteristiku agresora. Dalšími významnými důvody byly fyzická odlišnost (např. obezita, neobratnost, tělesně slabší jedinec) a sociální znevýhodnění (např. oblékání, absence mobilního telefonu, postavení rodičů). Ve 4,8 % hodnocených škol byla zaznamenána šikana vůči učiteli.TABULKA 71 | Řešené případy šikany v posledních třech letech, které dospěly do následujících stadií – podíl škol (v %)Stadia šikanyPodílDruhé stadium: fyzická agrese a přitvrzování manipulace18,8Třetí stadium: vytvoření jádra7,4Čtvrté stadium: většina přijímá normy agresorů3,1Páté stadium: totalita neboli dokonalá šikana0,0