Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201094 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 66 | Výskyt vybraných charakteristik v praktickém vyučování – podíl hodin (v %)ŽáciObory celkemMaturitníNematuritníTéměř všichni žáci pracovali po většinu času se zájmem.90,193,088,3V průběhu praktického vyučování mezi sebou žáci spolupracovali.55,354,256,1Všichni žáci plnili stejné typy úkolů.34,235,233,6Po většinu času byl některý žák nebo více jednotlivých žáků pasivní.0,81,40,4Žáci při praktickém vyučování cíleně diskutovali k zadanému úkolu.41,144,439,0I žáci se slabšími znalostmi zažili při praktickém vyučování úspěch.33,421,141,3Ve vztahu k pedagogovi a mezi žáky panovala v průběhu praktického vyučování příjemná atmosféra.81,982,481,6Ve třídě byl slabší žák (žáci), kterému pedagog dal najevo, že nepředpokládá dobrý výsledek.0,80,01,3Většina žáků pracovala alespoň s částečnou pomocí pedagoga.31,224,635,4Pedagog nesledoval a nekorigoval špatné pracovní postupy žáků.0,80,01,3Pozitivně hodnotí praktické vyučování i sami žáci, přibližně 72 % jich uvedlo, že praktické vyučování zvyšuje jejich zájem o obor. Za kvalitní ho považuje 83 % žáků.Z organizačních forem byla v praktickém vyučování nejčastěji využita samostatná práce (87,1 % hospitované výuky), v menší míře pak i ostatní formy včetně frontální. Ta má své využití např. při instruktáži, výkladu pracovního postupu, seznamování žáků se zásadami bezpečné práce či při realizaci některých témat v maturitních oborech vzdělání. Všech-ny organizační formy byly hodnoceny jako účelně využité ve více než 90 % výuky. TABULKA 67 | Organizační formy výuky v praktickém vyučování a jejich účelnost – podíl hodin (v %)Organizační formy výukyNevyskytla seOkrajověVýrazný výskytDominantní výskytFrontální výuka46,631,017,84,7Skupinová výuka76,711,010,12,2Kooperativní výuka65,212,117,05,8Samostatná práce žáků4,48,523,064,1Účelnost využití organizačních foremRozhodně anoSpíše anoSpíše neRozhodně neFrontální výuka65,630,34,10,0Skupinová výuka60,030,69,40,0Kooperativní výuka70,124,44,70,8Samostatná práce žáků90,38,01,70,0Žáci se SVP vyžadovali intenzivnější pomoc v nematuritních oborech, v nichž bylo užití podpory zapotřebí ve dvou třetinách výuky. V maturitních oborech byla podpora potřebná přibližně ve 47 % praktického vyučování. Nejčastěji byla využita individuální podpora v rámci výuky (30,7 % výuky, v níž byli tito žáci přítomni), příp. byly využity speci-ální metody, postupy, formy a prostředky výuky (17,1 % hospitované výuky) či úpravy organizace vzdělávání (15,7 % výuky). Přestože je žákům s potřebou podpůrných opatření v praktickém vyučování věnována větší pozornost než ve vyučování teoretickém, mají školy v poskytování efektivní podpory stále rezervy.Obdobně jako v předešlém školním roce byly zaznamenány rozdíly v podpoře nadaných žáků v teoretické výuce a v praktickém vyučování. Častěji byla vhodná podpora nadaných žáků zaznamenána v praktickém vyučování než v teoretickém a v maturitních než nematuritních oborech. GRAF 77 | Vhodná podpora nadaných žáků v teoretické a praktické výuce v maturitních a nematuritních oborech – podíl výuky s vhodnou podporou (v %)9,017,63,56,602468101214161820nematuritnímaturitníteoretická výukapraktické vyu ováníč