Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201084 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍtické vyučování zajišťovali z 85 % učitelé, z 15 % instruktoři. Většina učitelů (přibližně 91 %) byla odborně kvalifiko-vaná, stejně tak tomu bylo v předešlých dvou školních letech.Dle poznatků z hospitací se stejně jako v předešlém školním roce cíle praktického vyučování dařilo efektivněji naplňo-vat převážně v maturitních oborech vzdělání. V nich se meziročně zvýšila zejména návaznost na teoretické vyučování (o 6 %), častěji se také žáci seznamovali s moderními technologiemi (zvýšení o 5,5 %). Tyto skutečnosti potvrzují i sami žáci. Přibližně 79 % jich uvedlo, že v teoretické výuce jsou probírány postupy, které využívají v praktickém vy-učování, 72 % jich potvrdilo, že v praktickém vyučování jsou seznamováni s novými technologiemi a postupy v oboru.TABULKA 64 | Cíl a obsah praktického vyučování – podíl hodin (v %)Vzdělávací cíl a obsah praktického vyučováníObory celkemMaturitníNematuritníPraktické vyučování vhodně navazovalo na teoretické předměty.81,687,378,0Praktické vyučování vycházelo především z očekávaných znalostí a dovedností uvedených v osnovách ve ŠVP.62,262,761,9Praktické vyučování vycházelo především z očekávaných znalostí a dovedností vzhledem k závěrečné zkoušce, maturitní zkoušce nebo jiné externí zkoušce.28,233,824,7Praktické vyučování vycházelo především ze žákovských znalostí a dovedností.52,148,654,3Cíl praktického vyučování měl pro některé žáky jinou úroveň.8,59,28,1Praktické vyučování nebylo obsahově/technicky správné.3,84,93,1Praktické vyučování účelně seznamovalo žáky s moderními technologiemi.44,452,139,5Praktické vyučování cíleně rozvíjelo i postoje žáků.47,940,852,5V praktickém vyučování bylo posilováno pozitivní sebepojetí a sebevědomí žáků.42,240,843,0Napříč obory vzdělání se meziročně zvýšil podíl praktického vyučování, které rozvíjelo znalosti a dovednosti poža-dované u závěrečné či maturitní zkoušky. Diferenciace výuky naopak vykazuje v posledních třech školních rocích klesající trend. Ve školním roce 2017/2018 mělo praktické vyučování pro některé žáky jinou úroveň v 14,2 % výuky, v roce 2019/2020 jen v 8,5 % výuky. Diferenciace úzce souvisí s personálním zabezpečením výuky. Častěji byla za-znamenána ve výuce vedené odborně kvalifikovanými učiteli ve srovnání s výukou zajištěnou nekvalifikovanými uči-teli nebo vedenou instruktory. Nízká míra diferenciace dále koresponduje s těmi nedostatky v organizaci a metodách praktického vyučování, které účinnou diferenciaci výuky v zásadě vylučují. Např. v 9 % praktického vyučování převa-žovala aktivita učitele, příp. ve 3,6 % praktické vyučování zahrnovalo jen minimum aktivních činností žáků; v takové výuce se diferenciace v podstatě nevyskytovala. V organizaci a metodách praktického vyučování nedošlo meziročně k podstatným změnám. Kladnou výjimkou bylo intenzivnější zaměření na vedení žáků k samostatnému využití naby-tých znalostí a zkušeností (meziroční nárůst z 67,8 % výuky na 75,6 % výuky). Pozitivem je, že výskyt takové výuky se podařilo zvýšit i u nematuritních oborů vzdělávání.TABULKA 65 | Organizace praktického vyučování a užité metody – podíl hodin (v %)Organizace praktického vyučování a užité metodyObory celkemMaturitníNematuritníPraktické vyučování bylo dobře organizačně promyšleno.86,085,986,1Praktické vyučování zahrnovalo minimum aktivních činností.3,64,23,1Při praktickém vyučování se účelně střídaly odlišné metody výuky.47,152,843,5Alespoň někteří žáci samostatně využívali již nabytých znalostí, zkušeností apod.75,676,175,3Při praktickém vyučování byla k učení vhodně využita chyba.43,642,344,4Některé z užitých metod využívaly (případně rozvíjely) kreativitu (tvořivost) žáků.42,743,742,2V užitých vyučovacích metodách převažovala aktivita učitele.9,012,76,7Materiální vybavení nebo prostorové uspořádání nebylo účelné vzhledem k obsahu prak-tického vyučování. 8,28,58,1V posledních třech školních rocích se výrazněji neměnily ani další charakteristiky praktického vyučování. Přibližně v 82 % hospitované výuky panovala mezi učiteli a žáky příjemná atmosféra, což má příznivý vliv na to, že žáci praco-vali po většinu času se zájmem (90 % výuky).