Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201074 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 76 | Přínosnost činnosti asistenta pedagoga ve vztahu k žákům se SVP a ve vztahu k ostatním žákům ve třídě – podíl hospitovaných hodin (v %) 50,046,92,01,022,452,017,38,20102030405060rozhodn p ínosnáě řspíše p ínosnářspíše nep ínosnářrozhodn nep ínosnáěřve vztahu k ák m se SVPž ůve vztahu k ostatním ák m ve t ídž ůř ěZajímavý pohled na účelnost a významnost práce asistentů pedagoga přinášejí názory učitelů na to, jak by se změnila kvalita vzdělávání v případě, kdy by asistent ve třídě přestal působit. Téměř 60 % učitelů předpokládá, že by se zhoršila kvalita vzdělávání žáků se SVP, téměř 19 % učitelů pak předpokládá zhoršení kvality vzdělávání všech žáků.TABULKA 63 | Dopad případného ukončení činnosti asistentů pedagoga na kvalitu vzdělávání dle názoru učitelů – podíl učitelů v (%)Pokud byste ve třídě (třídách), ve které (kterých) spolupracujete s asistentem pedagoga, měl/a pracovat bez podpory asistenta pedagoga, jak by se to podle vašeho názoru projevilo na kvalitě vzdělávání?Podíl Nijak, kvalita vzdělávání všech žáků by zůstala stejná.19,9U žáků se SVP by došlo ke zhoršení kvality vzdělávání, u ostatních žáků by se kvalita vzdělávání nezměnila.59,4U žáků se SVP by se kvalita vzdělávání nezměnila, u ostatních žáků by došlo ke zhoršení kvality vzdělávání.2,2Kvalita vzdělávání všech žáků by se zhoršila.18,5Pokud učitelé shledávají v činnosti asistentů pedagoga nižší přínos, jde ve vztahu k žákům se SVP zejména o negativní vliv asistenta na klima třídy, zvýraznění odlišnosti některých žáků, příp. o jeho nedostatečnou kvalifikaci. Ve vztahu k ostatním žákům je jako nedostatek vnímáno to, že se asistent věnuje výhradně žákům se SVP. Ve vztahu ke všem žákům je jako problém vnímána nízká znalost vyučovaného předmětu asistentem. Zmíněná negativa, která uváděli učitelé obdobně i ve školním roce 2018/2019, limitují možnosti dalšího zefektivnění činnosti asistentů pedagoga. Lze jim však zčásti předejít zkvalitněním přípravy nejen asistentů, ale i učitelů. Téměř 42 % učitelů uvedlo, že před zahájením spolupráce s asistentem se jim nedostalo žádné formy podpory (vzdělávací kurz, hospitace ve třídě s asistentem pedagoga atp.), která by jim poskytla metodické východisko pro vzájemnou spo-lupráci. Dvě třetiny učitelů by přitom o takovou podporu měly zájem. Dalším omezením je nízké zapojení asistentů pedagoga do přípravy hodiny – polovina učitelů uvedla, že hodinu připravují výhradně sami (naopak jen 27 % učitelů asistenta do přípravy hodiny zapojuje systematicky s konkretizací průběhu výuky a úkolů pro asistenta).Efektivnost podpory poskytované školami žákům mimořádně nadaným či nadaným se v posledních třech letech zásad-ně nezměnila. V teoretické výuce byla vhodná podpora mimořádně nadaných žáků zaznamenána ve 40 % vyučovacích hodin, v případě nadaných žáků pak v 55 % hodin, v nichž byli nadaní žáci přítomni. V posledních třech letech byla v hospitované teoretické výuce častěji zaznamenána efektivnější podpora nadaných žáků v gymnaziálním vzdělávání než ve středních odborných školách. Zjištění koresponduje s odlišným zaměřením gymnaziálního a středního odborného vzdělávání. V něm je často rozvíjení nadání v souladu s profilem absolventa soustředěno do praktického vyučování a projevuje se úspěchy žáků v nejrůznějších profesně orientovaných soutěžích, soutěžích zručnosti či v přehlídkách odborných prací.4.2.4 Průběh praktického vyučováníHodnocení průběhu praktického vyučování vychází především z hospitací v odborném výcviku (72,1 % hospitované výuky) a v učební praxi (14 % výuky), v menší míře bylo hospitováno ve cvičeních, odborné či umělecké praxi. Prak-