Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201064 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍPřibližně v 10 % případů asistenti působili v běžných třídách z jiných důvodů, nejčastěji šlo o podporu žáků cizinců s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, případně o žáky s nedostatečnou podporou vzdělávání v rodinném pro-středí. Obdobně jako v předešlých dvou školních letech měli i v roce 2019/2020 asistenti pedagoga ve vztahu ke vzdělávání žáků se SVP v nadpoloviční většině výuky jen pomocnou roli. Podíl takové výuky se meziročně jen pozvolna snižuje ve prospěch postupného nárůstu spolupráce učitele a jeho asistenta a střídání jejich rolí, což zvyšuje efektivitu výuky všech žáků.GRAF 75 | Trendy v dělbě činností mezi učitele a jeho asistenta – podíl hodin (v %)010203040506070Vzd lávání áka ( ák ) se SVP je zcela v kompetenci asistentaěžž ůpedagoga, u itel se v nuje ostatním ák m.čěž ůVe vyu ované hodin pracují asistent pedagoga a u itel st ídavčěčřěs ákem ( áky) se SVP a s ostatními áky ve t íd .žžžř ěVe vyu ovací hodin vzd lává áka ( áky) se SVP jen u itel, rolečěěžžčasistenta pedagoga je jen pomocná.2017/20182018/20192019/202010,235,754,115,129,155,812,230,057,8Učitelé ve spolupráci s asistenty pedagoga zajišťovali především podporu aktivizace žáků, kontrolu porozumění či vy-pracování úkolů žáky a procvičování učiva. Obdobně jako ve dvou předešlých školních rocích učitelé sami zajišťovali zejména výklad nové látky a hodnocení žáků. Těžištěm samostatné práce asistentů byla pomoc se zápisy a s pomůc-kami, příp. podpora pozornosti žáků.TABULKA 62 | Přímá podpora žáka se SVP ve výuce učitelem a asistentem pedagoga – podíl hospitovaných hodin (v %)Forma přímé podpory žáka se SVPVýhradně učitelUčitel ve spolupráci s APVýhradně APSituace se nevyskytlaVýklad nové látky75,54,10,020,4Dovysvětlení nové látky32,722,45,139,8Procvičování učiva28,640,812,218,4Podpora aktivizace žáka10,250,020,419,4Podpora při vypracovávání úkolů8,237,833,720,4Kontrola porozumění úkolům13,345,923,517,3Podpora pozornosti6,134,735,723,5Podpora očekávaného chování žáka, podpora vytváření sociálních dovedností5,127,621,445,9Pomoc se zápisy a s pomůckami0,016,359,224,5Hodnocení žáka53,110,20,036,7Příležitost ke zlepšení mají školy v intenzivnějším využívání podpory očekávaného chování žáků a podpory vytváření jejich sociálních dovedností (ze strany učitelů či asistentů pedagoga) – téměř ve 46 % hodnocené výuky tyto situace nebyly vůbec zaznamenány. V posledních třech školních letech měla dle zjištění z inspekčních hospitací činnost asistentů vždy větší přínos pro žáky se SVP (rozhodně či spíše přínosná byla ve více než 95 % hospitovaných hodin) než pro ostatní žáky ve třídě. To koresponduje s tím, jaký podíl činnosti uvedeným skupinám žáků asistent věnuje.