Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201044 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 74 | Oblasti negativně ovlivňující úspěšnou adaptaci žáků na SŠ – podíl škol (v %)01020304050607080domácí prost edířdomácí p ípravařkázeňnedostate né znalosti ze ZŠčnesamostatnostnedostate ná motivace ákčž ůobecné spole enské pov domí o vzd láníčěěGSOV42,339,440,474,053,853,825,017,542,915,947,649,228,620,6Ve středních odborných školách je dopad jednotlivých oblastí negativně ovlivňujících adaptaci žáků většinou výrazněj-ší než v gymnáziích. Významná je zejména kombinace nedostatečných znalostí žáků a současně jejich nízké motivace, která byla zaznamenána u 42 % středních odborných škol (ale jen necelých 13 % gymnázií) a je jedním z faktorů přispívajících k vyššímu podílu žáků předčasně ukončujících střední odborné vzdělávání. Zřejmá je souvislost vlivu kázně na adaptaci žáků ve středních odborných školách s jejich nižší připraveností v oblastech tolerance, ohleduplnos-ti, pozitivního chování a jednání. Důležitý je také vliv domácího prostředí, které negativně ovlivňuje adaptaci žáků ve 42,3 % středních odborných škol, ale jen v 17,5 % gymnázií. Rozdíl v míře vlivu domácího prostředí může souviset i s rozdílným socioekonomickým statusem rodin, ze kterých žáci uvedených skupin škol pocházejí.V řešení problémů žáků při adaptaci na střední vzdělávání či v jeho průběhu školy spolupracují s odbornými pracovišti a využívají služeb školních poradenských pracovišť. Příznivý je trend nárůstu podílu škol využívajících služeb škol-ního psychologa (o 6,5 % během tří školních let), a to zejména interního. Intenzivnější využití školních psychologů je důsledkem jejich prokazatelného přínosu pro žáky. Nárůst počtu interních psychologů na úkor externích umožnilo jejich financování z různých projektů a programů.TABULKA 60 | Zajištění psychologické péče ve středních školách – podíl škol (v %)Zajištění psychologické péče2017/20182018/20192019/2020 Škola využívá služeb interního školního psychologa16,518,123,9Škola využívá služeb externího psychologa docházejícího do SŠ19,220,218,3Škola doporučuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami k diagnostice a odborné péči mimo SŠ88,485,377,8Nebylo potřeba3,61,72,8Není zajištěna1,31,33,94.2.3 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – průběh společného vzděláváníVe středním vzdělávání se nedaří při plánování a realizaci výuky zohledňovat individuální potřeby žáků. Situace v této oblasti vyžaduje zlepšení či je nevyhovující ve více než 85 % středních škol. Jednou z příčin je málo systematický pří-stup vedení škol v oblasti podpory poskytované žákům. Vysoký podíl středních škol (přibližně 40 %) nemá promyšlený systém vlastních podpůrných aktivit založený na znalosti a vyhodnocení složení žáků školy. Výše uvedená zjištění se dotýkají i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, neboť ti se vzdělávají v 99 % škol. Přesto se problematice jejich vzdělávání např. předmětové komise věnují jen přibližně ve 44 % škol. Školy si jen zvol-na osvojují vhodné přístupy k žákům s potřebou podpůrných opatření, v této oblasti mají stále příležitosti ke zlepšení. Ve středním odborném vzdělávání byla zaznamenána nedostatečná podpora žáků s potřebou podpůrných opatření té-měř u 20 % škol, v gymnáziích přibližně u 14 % škol. Z inspekčních zjištění je zřejmé, že část škol dostatečně nevyuží-