Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201034 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 58 | Přehled aktivit pro žáky 1� ročníku střední školy – podíl škol (v %)Aktivity nabízené žákům 1. ročníku SŠPodílAdaptační, seznamovací a zážitkové kurzy81,8Individuální konzultace pro žáky (zákonné zástupce)75,1Mimoškolní aktivity, kroužky59,1Prohlídka školy80,1Společné projekty30,9Vstupní srovnávací testy30,9Adaptace žáků na prostředí střední školy byla nejčastěji podporována formou seznamovacích (adaptačních) kurzů a prohlídkou školy – seznámením s prostředím. Adaptační kurzy častěji uskutečňují gymnázia (téměř 94 % škol) než střední odborné školy (75 % škol). Obdobný rozdíl byl zaznamenán i v předcházejícím školním roce. Stejně tak přetr-vává rozdíl v nabídce mimoškolních aktivit a kroužků, které nabízelo přibližně 70 % gymnázií, ale jen 49 % středních odborných škol. Z inspekčních zjištění vyplývá, že školy vnímají adaptační kurzy především jako nástroj podpory pro utváření třídních kolektivů – a tím i jako součást prevence rizikového chování. Menší pozornost však věnují utváření efektivních studij-ních návyků žáků, a to nejen při jejich příchodu ze základní školy nebo přijetí k nástavbovému studiu, ale i v průběhu studia. Osvojení strategií učení přitom spolu s tvořivým a logickým myšlením, schopností řešit problémy a zodpověd-ností patří k oblastem, ve kterých jen minimum středních škol hodnotí žáky jako dobře připravené na vzdělávání ve střední škole. Problémem je to zejména u žáků středních odborných škol, jejichž připravenost je ve výše jmenovaných oblastech minimální.TABULKA 59 | Připravenost žáků ZŠ na vzdělávání ve střední škole – podíl škol (v %)Oblasti, ve kterých jsou žáci v ZŠ dobře připraveni ke střednímu vzděláváníPodíl – GPodíl – SOVKomunikace57,146,6Samostatnost30,216,5Základní orientace v životních situacích54,045,6Osvojené strategie učení14,33,9Tvořivé a logické myšlení14,34,9Schopnost řešení problémů15,95,8Spolupráce a respekt k práci druhých34,919,4Zodpovědnost 20,66,8Tolerance a ohleduplnost54,022,3Pozitivní chování a jednání61,939,8Uplatňování osvojených vědomostí a dovedností27,015,5V žádné z uvedených6,314,6Neúspěšnost v prvním ročníku přispívá k vysokému podílu žáků opouštějících střední odborné vzdělávání předčasně (před jeho úspěšným ukončením). V přijímání žáků s ohledem na jejich studijní předpoklady a v jejich adaptaci mají střední odborné školy významnou příležitost ke zlepšení. Předpokladem je volba vhodné strategie, která dle podmínek školy účelně reaguje na hlavní oblasti, které negativně adaptaci žáků ovlivňují.