Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201024 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍPozitivní vliv na četnost má i aprobovanost pedagoga (o 5 p. b. vyšší četnost). Výrazné rozdíly mezi obory vzdělání jsou v četnosti spolupráce žáků, ale i v některých dalších znacích uvedených v grafu níže.GRAF 73 | Četnost některých znaků osobnostního a sociálního rozvoje podle oborů vzdělání (v %)0102030405060708090100Aktivity posilující pozitivnísebepojetí a sebev domí ákěž ůVrstevnické hodnoceníSpolupráce ákž ůZájem o vzd lání ákěž ůze strany u itelečnástavbové oborynematuritní oborymaturitní oboryč řty leté gymnáziumni ší stupežň12,517,219,0 19,176,118,223,978,410,114,831,981,716,420,6 21,742,287,823,545,089,8Osobnostní a sociální rozvoj je ve všech oborech soustřeďován více do některých předmětů (odborné předměty, vý-chovy, společenskovědní předměty). Přes celkovou nízkou úroveň cíleného rozvoje je patrná nižší četnost v oborech odborného vzdělávání. Vzhledem k tomu, že osobnostní a sociální kompetence jsou klíčové pro uplatnění absolventů studia v dalším profesním životě, je zarážející malá priorita, kterou tomuto školy dávají. Například v souvislosti s niž-ším počtem žáků ve třídě není jasné, proč se mnohem více u odborných škol neobjevuje spolupráce žáků nebo různé formy vlastního, příp. vrstevnického sebehodnocení. V důsledku nejenže nedochází k uvedenému rozvoji, ale žáci nemají šanci se výrazněji podílet na svém vzdělávání, a tudíž se snižuje jejich motivace se vzdělávat.4.2.2 Adaptace žáků na první ročník středního vzděláváníK informování uchazečů o vzdělávání využívají střední školy široké spektrum aktivit.TABULKA 57 | Přehled nabízených aktivit před nástupem do střední školy – podíl škol (v %)Aktivity nabízené žákům před nástupem do SŠPodílStřední škola se prezentuje žákům v základních školách 77,3Střední škola se prezentuje na veletrzích vzdělávání apod.80,7Žáci základní školy mají možnost návštěvy, prohlídky střední školy95,0Učitelé střední a základní školy vzájemně spolupracují55,2Střední škola realizuje se základní školou projekt/y55,8Spolupráce ve volnočasových aktivitách32,0Spolupráce v soutěžích50,8Spolupráce se základní školou probíhá jiným způsobem15,5Nejčastěji (ve více než 90 % škol) je využívána návštěva či prohlídka školy. Ta bývá zejména u středních odborných škol spojena s prezentací činnosti školy v jejím reálném prostředí (dny otevřených dveří, tematicky zaměřené akce pro žáky základních škol i veřejnost – např. dny zdraví ve zdravotnických školách, dny řemesel). Tyto akce umožňují předvést nejen kvalitní materiální podmínky, ale i dovednosti žáků. Zapojení do prezentace střední školy její žáky významně aktivizuje a motivuje k dalšímu vzdělávání. Rozdílná poptávka po gymnaziálním a středním odborném vzdělávání se odráží i v odlišném využití výše uvedených aktivit. Prezentaci přímo v základní škole nebo na veletrzích vzdělávání využívá přibližně 83 % středních odborných škol, ale méně než 75 % gymnázií. Gymnázia se naopak častěji než střední odborné školy zaměřují na vzájemnou spolupráci učitelů středních a základních škol, společnou realizaci projektů, volnočasových aktivit či soutěží. Vyšší prezentační aktivita středních odborných škol je dána zejména nižší poptávkou uchazečů v tomto segmentu (ve srov-nání s gymnázii). Tlak konkurenčního prostředí je však patrný i v gymnaziálním vzdělávání. Z meziročního srovnání je zřejmé, že téměř u všech výše uvedených aktivit vzrostl ve školním roce 2019/2020 podíl gymnázií, která je nabízejí.