Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201014 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍPro posouzení v hospitacích jsou sledovány znaky kvality individualizace (rozdílná úroveň vzdělávacího cíle pro některé žáky, snížení náročnosti výuky v případě identifikovaných problémů na straně žáků, využívání tvořivosti žáků, plnění různě náročných úkolů, úspěch žáků se slabšími výsledky, sledování pokroku žáků, kvalita klasifikačních podkladů a využívání žákovského portfolia pro hodnocení). Celková průměrná četnost zastoupení uvedených znaků v hodinách je nejnižší a činí jen 19 %. Na četnost má očekávaně větší vliv počet přítomných žáků ve třídě. Naopak aprobovanost se výrazněji v četnosti neodráží. Nízký počet přítomných žáků v hodinách nematuritních oborů je prav-děpodobnou příčinou vyššího výskytu některých znaků. Naopak v maturitních a nástavbových je i přes nízký počet přítomných žáků úroveň i v jednotlivých dílčích znacích nejnižší.GRAF 71 | Četnost některých znaků individualizace výuky podle oborů vzdělání (v %)05101520253035404550Znaky individualizaceV hodin nem liěěvšichni áci stejnéžtypy úkolůŽáci se slabšímiznalostmi za iližv hodin úsp chěěU itel má dokladyčindividuálního pokrokuvšech ákž ůnástavbové oborynematuritní oborymaturitní oboryč řty leté gymnáziumni ší stupežň16,236,317,627,621,046,024,130,316,935,221,626,219,741,4 40,823,329,921,027,427,6Rozdíly v úrovni individualizace výuky jsou i ve výuce jednotlivých předmětů. Bez ohledu na obor vzdělání patří opět výuka matematiky mezi předměty s nejnižší četností individualizace. Naopak vyšší četnost vykazuje výuka ICT a od-borných předmětů, případně výchov na gymnáziích.GRAF 72 | Četnost znaků individualizace výuky v některých předmětech podle oborů vzdělání (v %)051015202530anglický jazykmatematikaodborné p edm tyřěnástavbové oborynematuritní oborymaturitní oboryč řty leté gymnáziumni ší stupežň13,66,927,217,012,824,415,910,719,021,312,917,816,3Nízká míra úzce souvisí s kvalitou způsobu organizace výuky. Čím je kvalitnější, tím výrazněji jsou v hodinách pří-tomny znaky individuálního přístupu. Vzhledem k výrazným rozdílům mezi žáky v jednotlivých třídách bez ohledu na studium stejného oboru je nízká míra individualizace dalším faktorem, který je příčinou nezájmu žáků o vzdělávání i příčinou pocitu neefektivně stráveného času. Oba jevy jsou jednou z příčin slabých vzdělávacích výsledků žáků na školách s nízkým výskytem individualizace.Posledním kritériem, které doplňuje obraz o průběhu vzdělávání ve středních školách, je zaměření pedagogů na soci-ální a osobnostní rozvoj žáků. Z celkového posouzení plyne, že téměř ve dvou pětinách středních odborných škol se podstatná část pedagogů osobnostnímu a sociálnímu rozvoji žáků nevěnuje. U gymnázií je podíl škol nižší.Úroveň osobnostního a sociálního rozvoje žáků se promítá v četnosti některých znaků (cílený rozvoj postojů žáků, aktivity rozvíjející sociální a osobnostní kompetence, spolupráce žáků, diskuze mezi žáky, respektující atmosféra, vrstevnické hodnocení, zájem učitele o žáky a nepředpokládání špatného výsledku u slabších žáků). Průměrná četnost znaku kvality osobnostního a sociálního rozvoje patřila mezi nižší a činila 46 %. Četnost je nejnižší u nástavbových oborů (40 %) a postupně vzrůstá přes nematuritní a maturitní obory odborného vzdělávání až k nižšímu stupni (52 %).