Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020964 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍZásadní odlišností, která souvisí s hodnocením hospitací ve středním vzdělávání, je rozdílná organizace výuky v obo-rech vzdělání gymnázium a v oborech středního odborného vzdělávání. Jak je patrné z grafu níže, v oborech středního odborného vzdělávání bylo při hospitacích nejčastěji přítomno 12 a méně žáků, na vyšším stupni víceletého gymnázia a čtyřletém gymnáziu (dále jen čtyřleté gymnázium) 12 až 16 žáků a na nižším stupni gymnázia (dále jen nižší stupeň) 26 a více žáků. Vzhledem k významu počtu přítomných žáků pro organizaci a průběh výuky je uvedené zjištění důle-žitým východiskem, které se odráží v následujícím hodnocení.GRAF 63 | Podíl hospitací podle počtu přítomných žáků a oborů vzdělání (v %)13,624,135,557,870,029,327,027,219,719,48,69,413,811,26,614,419,413,69,834,220,19,90102030405060708090100ni ší stupežňvíceletého gymnáziavyšší stupe víceletéhoňgymnázia a ty leté gymnáziumč řmaturitní oborynematuritní oborynástavbové oborymén ne 12ěž12 a 16ž17 a 20ž21 a 25ž26 a vícePři hodnocení výuky se sleduje, zda pedagogové systematicky promýšlejí a připravují výuku v souladu s vědomostní-mi, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků. Ve více než jedné třetině škol měla podstatná skupina pedagogů v uvedeném způsobu plánování výuky závažné nedostatky. Častěji v oborech středního odborného vzdělávání (více než 40 %) než v oboru gymnázium (méně než 30 %).Pro hodnocení úrovně plánování jsou ve výuce sledovány znaky kvalitní práce s obsahem (rozvoj znalostí nebo doved-ností, případně postojů, věkově odpovídající obsah výuky, příklady využívání znalostí a dovedností v reálných situa-cích, ověřování znalostí nebo dovedností v hodině a sledování dosahovaného pokroku jednotlivých žáků). Průměrná četnost uvedených znaků je ve všech hodinách na středních školách jen 54 %. Nižší výskyt je v hodinách nástavbových (49 %) a maturitních oborů (52 %). Vyšší četnost byla v hodinách aprobovaných pedagogů (od 2 p. b. do 6 p. b. – podle oborů). Největší rozdíly mezi obory vzdělání byly v cíleném rozvíjení znalostí nebo dovedností ve vyučovací hodině, v propojování výuky s reálnými situacemi žáků, v cíleném rozvoji postojů a v ověřování znalostí nebo dovedností.GRAF 64 | Četnost některých znaků kvalitní práce s obsahem podle oborů vzdělání (v %)01020304050607080Rozvoj znalostínebo dovednostíP íklady vyu ití znalostířžz p edm tu v reálné situaciřěOv ování znalostíěřnebo dovednostíCílený rozvojpostoje ákž ůnástavbové oborynematuritní oborymaturitní oboryč řty leté gymnáziumni ší stupežň62,645,837,416,871,6 70,656,846,625,054,140,216,078,3 76,755,742,2 41,323,1 23,561,5Rozdíly jsou i v kvalitě práce s obsahem vzdělávání i mezi jednotlivými předměty. V oborech středního odborného vzdělávání jsou znaky dokládající kvalitu častěji v odborných předmětech. Naproti tomu výuka matematiky patří ve všech oborech středního vzdělávání mezi předměty s nejnižším výskytem. Ve výuce anglického jazyka jsou také zře-telné rozdíly v oborech vzdělání.