Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020934 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 61 | Pedagogická praxe učitelů středních škol – podíl učitelů (v %)3,24,64,19,730,226,219,72,305101520253035do 1 roku2–3 roky4–5 let6–10 let11–20 let21–30 let31–40 let41 a více letZa poslední tři roky se počty výchovných poradců neměnily a až na výjimky byla funkce výchovného poradce zajištěna ve všech středních školách. Stejný trend byl potvrzen i u školních metodiků prevence. Podstatně odlišná byla situace v zastoupení školních speciálních pedagogů, kteří působili přibližně v desetině škol. Pozitivní skutečností je vzrůstající zastoupení školních psychologů ve středních školách. Asistenti pedagoga působili stabilně přibližně ve třetině škol. Osobní asistenti, školní asistenti a sociální pedagogové působili ve středních školách pouze sporadicky. Výchovní poradci sehrávali rozhodující úlohu při koordinaci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, při informování učitelů o potřebách těchto žáků a při metodickém vedení asistentů pedagoga.Zlepšuje se spolupráce asistentů pedagoga s vyučujícími při přípravě a v průběhu výuky, stejně jako schopnost domlu-vit se společně na strategiích a postupech. Přetrvávajícím problémem byla jejich spolupráce při vyhodnocování vý-sledků vzdělávání žáků. Dalším pokračujícím problémem pro většinu ředitelů středních škol bylo získávání a udržení kvalitních asistentů pedagoga. Asistenti pedagoga byli přidělováni podle doporučení školských poradenských zařízení těm žákům, kteří je potřebovali. Informace o kvalitě práce asistentů pedagoga získává vedení škol prostřednictvím rozhovorů s učiteli, hospitací a informací ze školního poradenského pracoviště.TABULKA 55 | Specialisté ve středních školách – podíl škol (v %)Počet specialistů2017/20182018/20192019/2020Výchovný poradce99,199,699,5Školní metodik prevence97,497,197,9Školní speciální pedagog11,09,010,6Školní psycholog19,321,624,9Asistent pedagoga31,026,933,9Osobní asistent 0,40,5Školní asistent 1,64,2Sociální pedagog 2,92,1Stejně jako v předchozích dvou letech i v tomto školním roce přibližně ve třetině středních škol nebyli žádní začínající pedagogové. Je zřejmé, že ani zlepšující se platové podmínky ve školství nejsou dostatečnou pobídkou pro případné zájemce o pozici učitele. U začínajících učitelů pokračoval dlouhodobější trend jejich podpory v přidělení uvádějícího učitele (mentora), v možnosti konzultovat problémy a dotazy s vyučujícími stejných předmětů a s vedením školy. Nově některé školy při zaškolování a uvádění začínajících pedagogů do praxe akcentovaly sdílení výukových materiálů a za-pojení do projektu „Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů“ se zaměřením na rozvoj začínajících učitelů. Nejméně využívanou formou podpory byla již tradičně účast na kurzech a seminářích v rámci DVPP. Pouze ve dvou středních školách nebyla začínajícím učitelům poskytnuta žádná forma podpory.