Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020924 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 53 | Aprobovanost učitelů ve středních školách (v %)SŠ celkemGSOVmSOVzAprobace (absolvování hospitovaného předmětu na VŠ)86,593,583,264,9TABULKA 54 | Předměty vyučované neaprobovanými učiteli – podíl škol (v %) PředmětPodílČeský jazyk13,4Matematika18,7Cizí jazyk35,1Odborný předmět28,4Dějepis15,7Výchova k občanství23,1Zeměpis11,2Biologie7,5Fyzika17,2Chemie10,4Informační a komunikační technologie47,8Tělesná výchova18,7Výtvarná výchova9,7Hudební výchova14,2Obdobně jako u vedení středních škol byl trend stárnutí potvrzen i v případě složení pedagogických sborů těchto škol. Do věkové skupiny 50+ celkově spadalo téměř 45 % pedagogických pracovníků, přičemž největší skupinu z celkového počtu tvořili učitelé od 51 do 60 let. Mezi věkem učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů (věkový průměr 47,6 roku), učitelů odborných předmětů (věkový průměr 49,4 roku) a učitelů praktického vyučování (věkový průměr 49,3 roku) nebyly významnější rozdíly. Pedagogická praxe učitelů dosahovala v průměru bezmála 21 let. Potvrzuje se trend velmi malé přirozené generační obměny pedagogických sborů. I nadále pokračuje nezájem o učitel-ské povolání ze strany absolventů pedagogických fakult. Ředitelé škol dočasně a opakovaně řeší tuto situaci zejména u učitelů odborných předmětů a učitelů praktického vyučování přijímáním pedagogických pracovníků, kteří nesplňují předpoklad odborné kvalifikace, nebo pokračují v zaměstnávání učitelů v důchodovém věku.GRAF 60 | Věková struktura učitelů středních škol – podíl učitelů (v %) 051015202530354021–30 let31–40 let41–50 let51–60 let61–70 let71–80 letu itelé celkemču itelé všeobecn vzd lávacích p edm tčěěřě ůu itelé odborných teoretických p edm tčřě ůu itelé praktického vyu ováníčč