Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020914 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍkonferencím a seminářům s pedagogickou tematikou a k setkávání s členy vedení jiných škol. Malý význam přikládali ředitelé škol již tradičně sebevzdělávání v oblastech individualizace vzdělávání a pedagogické diagnostiky, poraden-ství a v oblasti podpory rozvoje gramotností a klíčových kompetencí. Opakovaná absence tohoto vzdělávání přispěla v některých středních školách ke zvýšenému výskytu výchovných a vzdělávacích problémů žáků, nedostatečné komu-nikaci se žáky a jejich zákonnými zástupci a ve svém důsledku i ke slabým vzdělávacím výsledkům žáků. TABULKA 50 | Další vzdělávání ředitelů středních škol – podíl ředitelů (v %) ZaměřeníPodílLegislativní oblast (právní předpisy)76,3Organizační řízení školy59,7Řízení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)59,0Ekonomická a finanční oblast51,8Rozvoj lidských zdrojů (koučing, osobnostní rozvoj)42,4Bezpečnost a ochrana zdraví39,6Metody a formy výuky, pedagogické kompetence37,4Vědomosti a znalosti v předmětech, které vyučuji36,7Vlastní manažerské dovednosti (time management, řízení procesů)32,4Dovednosti v oblasti ICT30,2Dovednosti v oblasti cizích jazyků28,8Prevence a projevy rizikového chování žáků23,7Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metody, formy, podpora)23,0Společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.)18,0Personalistika (získávání pedagogických pracovníků)15,1Podpora rozvoje gramotností a klíčových kompetencí15,1Spolupráce se zákonnými zástupci žáků13,7Chování žáků a vedení třídy12,9Jiná oblast 11,5Individualizace vzdělávání, pedagogická diagnostika7,9Zájmové a neformální vzdělávání7,9Výchovné poradenství (vč. kariérového)5,8Výuka v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí5,0TABULKA 51 | Nejvýznamnější změny v tématech DVPP ředitelů SŠ za posledních 5 let – podíl ředitelů (v %)Oblast2015/20162016/20172017/20182018/20192019/2020TrendŘízení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)4,511,745,651,459,0+Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metody, formy, podpora)12,620,731,626,923,0+ −Společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.)3,420,332,018,318,0+ −Z údajů v tabulce je zřejmé, že některá témata (společné vzdělávání, vzdělávání žáků se SVP) byla řediteli akcentována v období příslušných změn ve vzdělávací politice ČR, v současné době již zájem o tato témata mírně klesá.4�1�4�2 Učitelé středních školKvalita personálních podmínek byla celkově lepší v gymnáziích než ve středních odborných školách. Největší pro-blémy jsou dlouhodobě ve spolupráci učitelů, vzájemné podpoře a poskytování zpětné vazby od kolegů ke kvalitě vlastní práce. Ve středních odborných školách oproti gymnáziím mají učitelé větší problémy s aktivním rozvojem svého profesního rozvoje a s odbornou kvalifikovaností, a to zejména v oblasti odborných předmětů a praktické výuky. Dlouhodobým problémem je rovněž získávání nových odborně kvalifikovaných učitelů odborných předmětů a učitelů odborného výcviku v technických oborech vzdělání, zejména ve strojírenských, elektrotechnických a stavebních.TABULKA 52 | Odborná kvalifikace učitelů ve středních školách (v %)SŠ celkemGSOVmSOVzOdborná kvalifikace94,196,792,485,5