Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020884 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍ4.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky ve středním vzděláváníV oblasti prostorového a materiálního zabezpečení výchovně-vzdělávacího procesu ve středních školách lze sledovat stále se zlepšující úroveň. Vedení většiny hodnocených škol vyvíjí odpovídající úsilí k zajištění optimálních materiál-ních podmínek a jejich účelné využívání. Stav vyžadující zlepšení byl zjištěn u 6,3 % gymnázií a 12,5 % středních odborných škol. TABULKA 47 | Hodnocení prostorových a materiálních podmínek z hlediska naplňování vzdělávacích programů – podíl škol (v %)Prostorové a materiální podmínky navštívených kmenových prostor školy umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPPodílRozhodně ano85,2Spíše ano13,7Spíše ne1,1Rozhodně ne0,0Pouze u 1,1 % škol byly identifikovány nedostatky v prostorových a materiálních podmínkách takového charakteru, že ohrožovaly naplňování školních vzdělávacích programů. Nejčastější překážkou byl nevyhovující stav odborných učeben, laboratoří, tělocvičen a dalších využívaných sportovišť.TABULKA 48 | Oblasti, v nichž prostorové a materiální podmínky neumožňují vzdělávání podle ŠVP v plném rozsahu – podíl škol (v %)OblastiPodílBudova1,6Běžné učebny2,7Odborné učebny, laboratoře5,5Vybavení ICT2,7Pomůcky2,2Tělocvična, hřiště, sportoviště užívaná školou3,8Školní dílny1,6Jiné2,7Kromě potřeby investovat do údržby a zlepšování stavu školních budov se setrvale projevuje nutnost inovovat vyba-vení odborných učeben a laboratoří a renovovat prostory a vybavení určená k výuce tělesné výchovy. Dlouhodobě uvádějí ředitelé škol potřebu opakovaných investic do modernizace počítačových učeben a prostředků informačních a komunikačních technologií, a to převážně z důvodu rychlého zastarávání techniky a počítačových programů. Nezastupitelnost osobních počítačů a vybavení vhodným softwarem se plně projevila v době distanční výuky ve ško-lách v období epidemie koronaviru SARS CoV-2. Pro efektivní vzdělávání na dálku je nezbytné zajistit potřebné vyba-vení i žákům. Např. v oborech vzdělání ukončovaných závěrečnou zkouškou se nepodařilo navázat on-line komunikaci s více než pětinou žáků. Hlavní příčinou bylo buď chybějící vybavení prostředky informačních a komunikačních technologií, nebo nedostatečné připojení k internetu.3232 Bližší informace viz https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS.