Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020874 | STŘEDNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 45 | Školy ve středním vzdělávání Sledovaný parametr ČR2017/20182018/20192019/2020Počet škol celkem1 3081 2901 284 z toho počet škol pro žáky se SVP142141139Podíl veřejných škol (v %)74,774,674,7Podíl soukromých škol (v %)22,222,222,0Podíl církevních škol (v %)3,13,33,3Počet tříd19 26619 22519 303Počet tříd v denní formě vzdělávání18 08818 16418 280Po několikaleté klesající tendenci počtu žáků ve středním vzdělávání došlo podle statistiky MŠMT ve školním roce 2019/2020 k jejich celkovému nárůstu. I když je jejich počet oproti předcházejícímu roku o 3 024 vyšší, v průběhu posledních pěti let celkově poklesl o 3 269 žáků (největší úbytek zaznamenaly po řadě kraje Moravskoslezský, Krá-lovéhradecký a Ústecký). Ve většině krajů se v posledních dvou školních letech začal počet žáků zvyšovat. Výjimkou jsou kraje Královéhradecký, Ústecký a Olomoucký, kde od roku 2015/2016 počet žáků středních škol každoročně klesá. Jediným krajem, kde ve sledovaném období počet žáků každoročně narůstal, je Praha (zvýšení o 5 164 žáků během pětiletého období). Zvrat nastal i v trendu poklesu počtu tříd (oproti předcházejícímu roku zvýšení o 78). Trvá nárůst počtu žáků cizinců a pokles žáků v nástavbovém studiu. Dlouhodobě bylo přijímáno více žáků do oborů poskytujících střední vzdělání s maturitní zkouškou než do oborů poskytujících střední vzdělání či střední vzdělání s výučním listem a tento rozdíl se průběžně mírně zvětšoval. V důsledku toho narůstal podíl absolventů s maturitní zkouškou. Ve školním roce 2019/2020 byl ke studiu maturitních oborů po delší době přijat srovnatelný počet žáků jako v roce předcházejícím. Tento vývoj může být ovlivněn setrvalou poptávkou po absolventech oborů vzdělání s výučním listem, povinností škol zohledňovat při přijímání žáků výsledky jednotné přijímací zkoušky a změnou pravidel financování ve školství.TABULKA 46 | Žáci ve středním vzdělávání Sledovaný parametr ČR2017/20182018/20192019/2020Počet žáků v SŠ421 535420 814423 838 z toho počet žáků zdravotně postižených22 31622 06725 052 z toho počet cizinců9 1959 3059 496Podíl žáků v oborech gymnázií (v %)30,730,930,8Podíl žáků v oborech s maturitní zkouškou (v %)74,775,375,2Podíl žáků v oborech s maturitní zkouškou – nástavbové studium (v %)3,93,53,2Podíl žáků v oborech bez maturitní zkoušky (v %)21,421,221,6Podíl žáků se zdravotním postižením* (v %) 5,35,25,9Počet nově přijatých žáků do 1. ročníku 114 041113 513116 183Podíl nově přijatých žáků do 1. ročníku oborů s maturitní zkouškou (v %)64,564,964,8Počet absolventů78 05679477-Podíl absolventů oborů s maturitní zkouškou (v %)67,969,1-* V denní formě vzdělávání. Podíl žáků se zdravotním postižením v denní formě vzdělávání roste. V souladu s cíli inkluzivního vzdělávání se zvy-šuje počet těchto žáků, kteří jsou vzděláváni společně s žáky intaktními, a snižuje se jejich počet ve speciálních třídách. Ve školním roce 2019/2020 bylo 68,1 % zdravotně postižených žáků individuálně integrováno do běžných tříd, což představuje téměř 10% nárůst během dvou let. Kromě pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami poskytují školy podporu žákům nadaným, které se ško-lám daří identifikovat ve větší míře. Zastoupení cizích jazyků ve výuce se dlouhodobě nemění. Nejžádanějšími jazyky jsou anglický jazyk, kterému se vyučovalo 98,2 % žáků, a německý jazyk (40,5 % žáků). V horizontu posledních pěti let setrvale mírně roste zájem o anglický a španělský jazyk a stále klesá podíl žáků ve výuce francouzského jazyka. Ve školním roce 2018/2019 začal klesat podíl žáků učících se německý a ruský jazyk (do té doby zájem každoročně mírně vzrůstal).