Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020833 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍDoporučení pro zřizovatele ■Vést pravidelný dialog se školou o koncepčních záměrech a strategiích k jejich naplňování, výsledcích vlastního hodnocení a přijímaných opatřeních ke zvyšování kvality celkové činnosti školy. ■Pro hodnocení školy zřizovatelem využít Kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v modifikaci pro základní vzdělávání. ■Důsledně sledovat a vyhodnocovat, zda ředitel školy přijatá opatření pro zlepšení činnosti realizuje a zda jsou účinná. Podporovat propojování vlastního hodnocení školy a externího hodnocení školy ČŠI. Důsledně sledovat, zda ředitel školy aktivně a efektivně pracuje s výstupy z inspekční činnosti, včetně sledování účinnosti opatření přijatých vedením školy ke zlepšování činnosti školy. ■Systematicky sledovat a vyhodnocovat dosahované výsledky žáků na úrovni jednotlivých škol (např. analýza výsledků jednotných přijímacích zkoušek nebo sledování následné vzdělávací dráhy žáků). ■V rámci místních akčních plánů (MAP) aktivně reagovat na aktuální potřeby škol. Podporovat spolu-práci mezi školami. ■Podporovat realizaci společných vzdělávacích a školicích programů přímo v základních školách pro všechny zaměstnance (např. vedení školy, učitelé, asistenti pedagoga, podpůrný pedagogický personál, jako jsou pracovníci školních poradenských pracovišť), a napomáhat tak společnému chápání pojetí kvality na úrovni školy. ■Podporovat pravidelnou docházku žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Podílet se na koor-dinovaném postupu v předcházení rizikového chování a neúčasti žáků ve vzdělávání. Doporučení na úrovni systému ■Vytvořit systém umožňující propojení dat z oblasti vzdělávací politiky. Snažit se sdílet co největší množ-ství dat s odbornou i laickou veřejností. Dále tato data vyhodnocovat a pracovat s nimi v případě poli-tického rozhodování. ■Urychleně se soustředit na snížení administrativních požadavků na vedení škol i jednotlivé pedagogy. Zohlednit vysoký podíl škol využívajících komerční systémy pro vedení agend škol, a to vytvořením otevřeného (pro všechny výrobce IS pro školy) a zdokumentovaného integračního (komunikačního) rozhraní pro automatizovanou výměnu dat s budovaným Resortním informačním systémem – aby bylo umožněno efektivní a přímé vedení všech školských agend, čímž by došlo mimo jiné k zásadnímu sní-žení administrativní zátěže na straně škol. ■Stanovit standardy práce asistenta pedagoga. Vyhodnotit zkušenosti s využitím školního asistenta a zvá-žit jeho zapojení do systému. ■Nastavit systém dostupnosti specializovaných pozic (školní psychologové, speciální pedagogové apod.) pro všechny školy. ■Vyhodnocovat a zkvalitňovat nabídku vzdělávání pro sborovny v klíčových tématech, jako je spolupráce učitelů a asistentů pedagoga, rozvoj digitálních kompetencí učitelů, uplatňování moderních vzděláva-cích metod ve výuce, hodnocení a sebehodnocení žáků, rozvoj čtenářské i matematické gramotnosti, rozvoj sociálních dovedností žáků, podpora kompetencí pedagogů k respektující komunikaci a zvládání problémových situací při jednání s rodiči, management třídy a vzdělávání žáků s poruchami chování a žáků nadaných. ■Budovat kapacity pro profesní rozvoj pedagogů zejména ve strukturálně znevýhodněných regionech. ■Již v průběhu počátečního vzdělávání učitelů klást důraz na vlastní řízení profesního rozvoje. Ve studij-ních programech pregraduálního vzdělávání podporovat mezipředmětové vazby a rozvoj kompetencí. ■Sjednotit praxi v oblasti vybírání finančních prostředků od zákonných zástupců žáků související s posky-tovaným vzděláváním a školskými službami. ■Maximálně zjednodušit čerpání budoucích finančních prostředků ESIF a nevytvářet další administrativ-ní a implementační bariéry.