Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020813 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍ3.5 Závěry a doporučení pro základní vzděláváníPozitivní zjištění ■Ve vysoké míře se školám daří naplňovat doporučení školských poradenských zařízení při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. ■Převažující účinná spolupráce vyučujících s asistentem pedagoga účelně přispívá k podpoře principů společ-ného vzdělávání. ■Do běžných tříd se daří integrovat žáky s lehkým mentálním postižením, takže se zvyšuje podíl těchto žáků vzdělávaných v hlavním vzdělávacím proudu. ■Zvyšují se veřejné výdaje na základní vzdělávání. ■Převažují dobré materiální podmínky podporující účinnost vzdělávacího procesu a trvalá snaha o jejich zlep-šování. Investice realizované zřizovateli i využívání grantových a projektových programů dlouhodobě zlepšu-jí podmínky pro rozvoj škol v různých oblastech. ■Pokračuje příznivý průměrný počet žáků na třídu v základních školách, který je předpokladem pro individua-lizaci ve vzdělávání. ■Zapojování žáků do soutěží, olympiád i dalších akcí, které školy samy organizují, podporuje motivaci žáků k dosahování lepších výsledků a k dalšímu vzdělávání, pomáhá rozvoji klíčových kompetencí a funkčních gramotností.Negativní zjištění ■Zvyšuje se počet škol, u nichž nejsou nastavené procesy řízení efektivní, kontrolní mechanismy nejsou do-statečně vázány s procesem vzdělávání, jsou přijímána často jen dílčí opatření ke zlepšení, koncepce rozvoje školy je nastavena formálně, aktivní podíl pedagogů je nízký. ■Specializované činnosti (výchovný poradce, školní metodik prevence aj.) nejsou ustanoveny ve všech školách nebo dochází ke kumulaci těchto funkcí (častěji v menších školách). ■Je uplatňována pouze úzká škála evaluačních nástrojů bez využití externího hodnocení, což snižuje objektivitu kvality a dosažených výsledků ve vzdělávání. ■Žáci nejsou vedeni k posouzení úrovně znalostí a dovedností své ani svých spolužáků, což se nepříznivě od-ráží v jejich zájmu o vlastní pokrok a v odpovědnosti za vlastní učení. ■Nejsou využívány příležitosti pro rozvoj exekutivních funkcí, žáci mají jen omezené příležitosti plánovat a vyhodnocovat svoje vlastní učení. Jen minimálně je využíváno sebehodnocení, vrstevnické hodnocení a zá-věrečné zhodnocení hodin. ■V rámci heterogenních tříd není uplatňována individualizace a diferenciace výuky vzhledem k vzdělávacím potřebám žáků. ■Problém s nízkým očekáváním učitelů vůči některým skupinám žáků vytváří uzavřený kruh nízkých vzdělá-vacích výsledků. ■Školám se nedaří nadané a mimořádně nadané žáky identifikovat a v důsledku toho se je nedaří účinně pod-porovat v jejich rozvoji. ■Prostorové a materiální podmínky v některých školách stále neumožňují vzdělávání v plném rozsahu v oblasti tělovýchovného vybavení (tělocvična, hřiště, sportoviště) a ve vybavení odborných učeben.