Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020803 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 57 | Podíl žáků v čtenářských gramotnostních úrovních – ČR vývoj v čase2018Zastoupení žáků v čte řná ských gramotnostních úrovních v %200020032006200920122015ČRP m rrů ěOECDPod druhou úrovní1819252317222123Úrove 5 a vyššíň7695688910090807060504030201001020304050607080901002000200320062009201220152018Podíl ák v procentechž ůRok testováníÚrove 1aňÚrove 1bňÚrove 1cňPod úrovní 1cÚrove 2ňÚrove 3ňÚrove 4ňÚrove 5ňÚrove 6ňKromě celkového výsledku ve čtenářské gramotnosti PISA sleduje i dílčí oblasti. Výsledky českých žáků na všech pěti dílčích škálách čtenářské gramotnosti – vyhledávání informací porozumění posuzování uvažování samostatný , , a ; text soubory textů, – se významně neliší od průměru zemí OECD. Na všech dílčích škálách dosáhly lepšího výsledku dívky než chlapci. Relativně největší rozdíl (36 bodů) mezi výsled-kem dívek a chlapců pozorujeme v České republice na škále samostatných textů. Schopnost práce se samostatnými texty slabou stránkou českých chlapcůje , které je třeba věnovat pozornost navzdory zvýšenému důrazu, jenž šetření PISA 2018 klade na práci se soubory textů. Z výsledků PISA 2018 je patrná tendence k relativně vyšší úspěšnosti českých žáků, a to dívek i chlapců, v oblasti vyhledávání informací a v práci se soubory textů.GRAF 58 | Průměrné výsledky České republiky a zemí OECD na dílčích škálách čtenářské gramotnosti460470480490500510CELKOVÝ VÝSLEDEKVyhledávání informacíPorozum níěPosuzování a uva ovánížSamostatný textSoubor textůČeská republikaPr m r OECDů ěČeská republika chlapciPr m r OECD chlapciů ěČeská republika dívkyPr m r OECD dívkyů ě