Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020773 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍ ■z výběrového zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti žáků 6. ročníku základních škol a dosaže-ných výsledků vzdělávání v tématech souvisejících s environmentální výchovou žáků 8. ročníku základních škol; ■z elektronického dotazování vybraných cílových skupin (ředitelé škol, učitelé, žáci) v závislosti na příslušné hodnocené oblasti; ■z tematické inspekční činnosti se zaměřením na matematickou gramotnost či environmentální výchovu ve vybraných základních školách.Před zahájením tematických šetření byly inspekční týmy proškoleny v užití hodnoticích nástrojů pro příslušnou oblast.3.4.2 Matematická gramotnostDosažená úroveň matematické gramotnosti žáků byla hodnocena s využitím testu zadávaného prostřednictvím inspekč-ního systému elektronického testování InspIS SET. Zadaný test řešilo celkem 11 961 žáků 6. ročníku základních škol ve 296 základních školách (z toho 1 138 žáků se SVP). Významným specifikem zadaného testu bylo jeho zaměření na hodnocení dovedností žáků řešit náročnější aplikační úlohy, které navíc jsou otevřeného charakteru, a nutí tak žáky k formulaci vlastní odpovědi bez možnosti výběru z konečné nabídky možností. Vysoká obtížnost testu matematické gramotnosti se následně odráží v nízké průměrné úspěšnosti žáků, a to na úrovni čtvrtiny správně řešených otázek (viz také graf č. 55). Dosažený výsledek tak ukazuje na významné příležitosti, které existují pro rozvoj náročnějších ma-tematických dovedností prakticky všech žáků. Protože však dosažený výsledek žáků v testu matematické gramotnosti může svádět k zjednodušujícím mediálním zkratkám o úrovni matematických dovedností českých žáků, je nezbytné toto zjištění zasadit do uvedeného kontextu vysoké obtížnosti testu a rovněž do kontextu zjištění mezinárodních šetření TIMSS či PISA, které ukazují na úroveň a vývoj matematických znalostí a dovedností českých žáků v mezinárodním srovnání.GRAF 55 | Rozložení výsledků žáků 6� ročníku základních škol podle celkové úspěšnosti v testu matematické gramotnos-ti (včetně žáků se SVP, v %)01020304050607080901000–20 %21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %Poznatky k výběrovému zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti byly doplněny zjištěními, které se tý-kají podmínek a průběhu vzdělávání v této oblasti. Hodnoceny byly odpovědi ze žákovských a učitelských dotazníků (527 učitelů), dále byly využity informace z prezenční tematické inspekční činnosti, v jejímž rámci bylo navštíveno celkem 88 základních škol a 761 hodin výuky. Počet navštívených základních škol byl oproti původnímu záměru o něco nižší, a to v důsledku přerušení prezenční výuky na základních školách z důvodu pandemie virového onemoc-nění covidu-19. Hodnocení podmínek a průběhu matematického vzdělávání na základních školách ukazuje na poměrně značný zájem ředitelů škol i učitelů o uskutečňování změn ve výuce matematiky, které mají úzký vztah k rozvoji matematické gra-motnosti žáků. První uváděná oblast změn matematického vzdělávání souvisí s postupně se zvyšujícím zastoupením škol i učitelů, kteří kladou důraz na zavádění nových metod výuky s převahou konstruktivistických prvků a s důrazem na její praktickou orientaci. Druhá uváděná oblast změn matematického vzdělávání souvisí se zlepšováním materiál-ních a personálních podmínek škol. Záměry v této oblasti přirozeně reagují na specifické podmínky jednotlivých škol, neboť jejich materiální i personální podmínky se od sebe významně odlišují. Další uváděné oblasti změn matema-tického vzdělávání pak především zahrnují rozvoj matematických dovedností žáků také v jiných předmětech, než je matematika, posílení časového rámce výuky matematiky a možností diferencovaného přístupu k žákům (např. dělené hodiny, doučování, matematické kroužky) a zvyšování kvality formativního hodnocení. Uveďme, že praxe koncepční-ho přístupu k rozvoji matematické gramotnosti žáků napříč předměty byla zaznamenána na necelé třetině navštívených základních škol, na téměř dvou třetinách těchto škol je takový přístup spíše spontánní, přičemž v hodinách jiných předmětů než matematika jsou rozvíjeny především jednodušší matematické dovednosti žáků.2929 Více informací viz zpráva Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020. Tematická zpráva.