Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020763 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 54 | Opatření ke snížení školní neúspěšnosti – podíl využívajících škol/učitelů (v %)19,749,554,163,267,469,680,183,586,086,726,947,527,955,840,659,653,166,890,987,80102030405060708090100koncepce domácí p ípravyřkonzultaceskupinové dou ováníčdiferencovaná práce v hodináchindividuální dou ováníčspolupráce se školním poradenským pracovišt měspolupráce se školskými poradenskými za ízeními (PPP, SPC),řdiagnostikazvýšená spolupráce se zákonnými zástupciindividuální p ístup v hodináchřpodp rná opat ení ve výuce (nap . oznámení testu, zkoušení, povoleníůřřur itých pom cek)čůu iteléčřediteléVýznamnou motivací k dalšímu učení byla pro žáky účast na olympiádách, soutěžích a přehlídkách. Alespoň jednoho žáka vyslalo do vyššího než školního kola některé soutěže či přehlídky 71 % navštívených škol. Pro žáky své i žáky jiných škol pořádala více než polovina škol další různé akce (především v oblasti sportu a umění). Tyto aktivity, po-kud mají mít potenciál zvyšovat zájem žáků o nejrůznější druhy činností a napomáhat rozvoji klíčových kompetencí a funkčních gramotností, je třeba začleňovat do širšího rámce promyšlených aktivit a vyhodnocovat jejich dopady. Ve většině případů se však jedná o izolované akce, které nejsou kontextuálně provázané s jinými.Úspěšnost svých absolventů v dalším vzdělávání vyhodnocovalo jako zpětnovazebnou informaci v loňském školním roce jen o něco více než 60 % škol. Nejobvyklejší formou bylo získání informací přímo od bývalých žáků při jejich následné návštěvě ve škole, při slavnostních setkáních apod. Osvědčila se i spolupráce se středními školami, jejich informování o adaptaci žáků, o jejich přednostech či nedostatcích ve znalostech ze základní školy. Tato spolupráce přináší školám, které ji navázaly, možnost pružné reakce pro další období.V rámci celkového hodnocení navštívených škol došlo od předešlé inspekce v oblasti výsledků vzdělávání žáků v 16,5 % škol k určitému posunu. Nejčastěji se jednalo o mírné zlepšení. Je však třeba vzít v úvahu, že oblast hodno-cení výsledků vzdělávání žáků v druhém pololetí školního roku 2019/2020 byla ovlivněna protiepidemickými opatře-ními, neúčastí žáků ve škole a souvisejícími doporučeními MŠMT pro hodnocení. 3.4 Výsledky žáků ve výběrových zjišťováních výsledků3.4.1 Rozvoj matematické gramotnosti a environmentální výchovy v ZŠK hodnocení rozvoje matematické gramotnosti v základních školách a víceletých gymnáziích byly využity standardní inspekční hodnoticí nástroje zaměřené na sledování podmínek a průběhu realizace vzdělávání a na hodnocení dosa-žené úrovně matematické gramotnosti žáků. Pro hodnocení forem, rozsahu, kvality a výsledků vzdělávání v tématech souvisejících s environmentální výchovou byly vytvořeny nové nástroje hodnocení.Informace pro vlastní vyhodnocení pak vycházely především z následujících dílčích zdrojů: