Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020743 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍ3.3 Výsledky základního vzdělávání3.3.1 Celkové výsledky vzdělávání žákůVýsledky vzdělávání žáků představují souhrn vědomostí, dovedností a postojů osvojených v průběhu vzdělávacího procesu, které mohou žáci uplatnit při dalším vzdělávání i v běžném životě. Úroveň dosažených výsledků odráží naplňování požadavků realizovaných vzdělávacích programů a je přímo závislá na kvalitě výuky. Jejich pravidelné, systematické a objektivní vyhodnocování je nezbytnou podmínkou rozvoje škol. ČŠI zjišťovala a hodnotila zejména soustavnost získávání informací o vzdělávacím pokroku a výsledcích každého žáka a přijímání účinných opatření. Sledovala podporu motivace žáků k dosahování lepších výsledků a účinnost zapojování žáků do projektů a soutěží.Předpokladem pro dosažení dobrých výsledků žáků jsou zejména účinná motivace žáků, efektivní zpětná vazba, přijí-mání vhodných a účinných opatření a včasné pravidelné informování zákonných zástupců. Ne vždy ovšem školy doká-žou s těmito aspekty kvalitně pracovat, jak je z hodnocení škol ČŠI zřejmé. V jednotlivých ukazatelích bylo hodnoceno jako vyžadující zlepšení a nevyhovující až 36,3 % škol, výborné úrovně dosáhlo pouze 11,2 % škol. Naplňování požadavků stanovených ve vzdělávacích programech školy nejčastěji ověřovaly tradičními evaluačními nástroji, tedy prostřednictvím ústního či písemného zkoušení žáků učiteli. V menší míře se uplatnilo externí hodnocení formou komerčního testování a dále práce s žákovskými portfolii, jež umožňuje podrobnou analýzu individuálního vzdělávacího pokroku žáků a může tak přispívat k lepšímu zacílení vzdělávací nabídky a podpory, její individualizaci směrem ke konkrétním žákům. Stejným způsobem lze využít mapy učebního pokroku, které však jsou zatím apliková-ny pouze ve velmi malém počtu škol. GRAF 53 | Způsoby ověřování naplnění požadavků ŠVP – podíl využívajících škol (v %)4,830,631,233,543,498,50102030405060708090100mapa pokroku ákž ůvlastní školní srovnávací testyexterní hodnocení národní (InspIS SET)hodnocení ákovského portfoliažkomer ní testování (nap . Scio, Kalibro)čřindividuální hodnocení u itele (zkoušení, písemky, testy)čSledováním a hodnocením individuálního pokroku žáků ve výuce se více zabývali učitelé na prvním stupni, což má ná-sledně vliv například na častější zařazování diferencovaných úkolů. Využití portfolia žákovských prací pro hodnocení deklarovalo obdobně jako v minulém roce skoro třikrát více pedagogů na prvním stupni, celkově však jde stále o po-měrně okrajovou záležitost, která se projevuje minimální mírou individualizace vzdělávací nabídky. Na druhém stupni přetrvává jasná převaha hodnocení prostřednictvím klasifikace na základě získaných podkladů z ústního či písemného projevu žáků. Z hlediska jednotlivých předmětů se pedagogové snažili soustředit na individuální pokrok především ve znalostech žáků, a to zejména v českém jazyce a matematice. Přehled o konkrétní úrovni dosažených dovedností jednotlivých žáků byl nejčastější ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, a to v souvislosti s posuzováním jejich sportov-ních výkonů. Naopak nejméně konkrétních informací měli, stejně jako v předešlých letech, učitelé vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost, v nichž se vzhledem ke značnému objemu učiva, které školy zapracovaly do ŠVP, nedostává času k aplikaci získaných znalostí a dovedností a jejich individuálnějšímu hodnocení.