Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020733 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 52 | Výskyt identifikovaných případů rizikového chování – podíl škol (v %)5,711,914,026,131,831,832,935,239,141,451,40102030405060fyzická agrese v i u iteliůččjinéu ívání návykových látekžkráde ežkou enířpoškozování majetku, vandalismuskyberšikanaverbální agrese v i u iteliůččagrese, násilí, ublí ení na zdravížšikanazáškoláctvíTABULKA 42 | Výskyt rizikového chování v ZŠ – podíl škol (v %) Podíl škol s výskytem rizikového chování2016/20172017/20182018/2019Šikana38,137,941,4Kyberšikana24,529,932,9Verbální agrese vůči učiteli32,033,335,2Fyzická agrese vůči učiteli3,44,45,7Agrese, násilí, ublížení na zdraví34,230,739,1Užívání návykových látek8,49,214,0Kouření26,126,831,8Poškozování majetku, vandalismus31,332,431,8Krádeže24,223,526,1Záškoláctví44,843,851,4Jiné10,919,711,9Ředitelé škol, shodně jako v předchozích letech, považují za nejúčinnější opatření spolupráci s rodiči žáků (včetně smluv), výchovným poradcem a metodikem prevence, odborem sociálně-právní ochrany dětí a školskými poradenský-mi zařízeními. Nutno ale konstatovat, že podíl škol, které tato opatření přijímají, je oproti školnímu roku 2017/2018 významně nižší, např. v případě spolupráce s rodiči žáků se jedná o pokles z 91,1 % na 60,7 % v hodnoceném školním roce. Lze se tedy domnívat, že důvodem této změny jsou méně příznivé výsledky této spolupráce, případně narůstající počet zákonných zástupců, kteří nemají z různých důvodů zájem o spolupráci se školou. Dalšími důvody může být ne-dostatek odborných pracovníků ve školském poradenském systému v důsledku jejich zvýšeného zatížení agendou sou-visející se společným vzděláváním nebo nedostatek speciálních či sociálních pedagogů, jejichž působení ve školách skončilo s ukončením financování. I přes výše uvedené však ČŠI konstatuje, že efektivní spolupráce se zákonnými zástupci žáků je klíčovým předpokladem pro účinné řešení problematiky prevence rizikového chování. Podíl neomluvených hodin na jednoho žáka je po dobu třech školních roků stabilní (0,9–1,1 hodiny), stejně jako prů-měrný počet neomluvených hodin na každého žáka, který měl tyto neomluvené hodiny. V hodnoceném školním roce činí 40,7 hodiny. S tímto stavem souvisí i skutečnost, že čtvrtina všech oslovených žáků ZŠ uvedla, že rozhodně či spíše nechodí ráda do školy. Naopak skutečnost, že 96,1 % dotázaných žáků se domnívá, že jim učitelé pomohou, když to potřebují, a 93 % žáků uvedlo, že většině učitelů jde o jejich dobro, patří mezi pozitivní zjištění z dotazníků pro žáky.ČŠI monitorovala také názory ředitelů, učitelů na školní klima a vzájemné vztahy mezi jednotlivými aktéry vzdělávání. Názory ředitelů a učitelů na školní prostředí, vztahy mezi pedagogy a vedením i mezi pedagogy navzájem se ve velké míře shodovaly, což signalizuje pozitivní vnitřní klima a naznačuje potenciál pro zkvalitňování preventivních aktivit škol.