Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020723 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 51 | Výskyt situací podporujících učení v hospitovaných hodinách (v %) 24,636,220,332,56,59,09,210,668,954,870,556,90102030405060708090100podpora výkonu 1.stupeňpodora výkonu 2. stupeňpomoc p i obtí ích 1. stupeřžňpomoc p i obtí ích 2. stupeřžňsituace se nevyskytlasituace se vyskytla, ale ne zcela zda ileřsituace se vyskytla ve zda ilé podobřěZe situací, které tlumí učení, se ČŠI zaměřuje na sledování případného výskytu osobnostně ponižujících a didakticky nepřijatelných situací. K těmto situacím, při kterých se učitelé dopouštějí vážných komunikačních chyb nebo porušo-vání partnerského respektujícího přístupu, však v přítomnosti inspektorů ČŠI téměř nedochází, v 97,9 % hospitova-ných hodin se nevyskytly vůbec. 3.2.4 Prevence rizikového chování žáků Funkce školního metodika prevence je ustanovena ve většině škol (v 95,7 %). V 11,1 % škol působí na pozici těchto metodiků ředitelé, oproti předchozímu školnímu roku to znamená pokles o 7,6 procentního bodu, což je žádoucí trend. Zároveň ale vzrostl podíl škol, z 19,8 % na stávajících 22,3 %, ve kterých školní metodici prevence vykonávají sou-běžně funkci výchovného poradce. V některých případech se kumulování funkcí negativně promítá do kvality práce metodiků prevence, případně kvality řízení školy.V posledních třech letech stoupá podíl škol, které alespoň v jednom případě řešily některou z forem rizikového chová- ní, a to přesto, že se učitelé v hodinách snaží rozvíjet osobnost žáků, jejich otevřenost, toleranci, respekt vůči jinakosti a dbát na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu (97,1 % hospitovaných hodin). Nejčetnějšími identifikova-nými formami rizikového chování žáků ve školách jsou dlouhodobě záškoláctví, šikana, násilí a verbální agrese vůči učiteli. Znepokojující je také výrazný nárůst podílu škol, které řešily agresi, násilí, ublížení na zdraví.V přístupu škol k výskytu rizikového chování, zejména šikany, agrese a případně násilí, přetrvávají rozdíly. Vedle škol, které systematicky a aktivně vyhledávají prvotní příznaky těchto forem rizikového chování, existují i takové, které se je snaží bagatelizovat (a to nejen jejich prvotní stadia). Narůst počtu identifikovaných a řešených případů kyberšikany může souviset s rostoucími zkušenostmi pedagogů s digitální technikou i se skutečností, že téměř každý žák vlastní nějaký informační a komunikační prostředek nebo má k němu přístup.