Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020713 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍvýhradně podporují udržení pozornosti žáka, toto si ale myslí pouze 19,8 % učitelů, dle inspekčního zjištění výhradně podporuje udržení pozornosti žáka 45,9 % asistentů pedagoga. Procvičování učiva výhradně provádí dle názoru učitelů 12,2 % asistentů pedagoga, dle asistentů pedagoga činí podíl 23,1 %, dle inspekčního zjištění 24,5 %. Dle oslovených učitelů výhradní podporu při aktivizaci žáků realizuje 10,8 % asistentů pedagoga, názor asistentů je 24,9 % z nich a dle inspekčního zjištění 37,1 % asistentů pedagoga. Rozdíly v názorech učitelů a asistentů pedagoga byly i v zajišťování nepřímých forem podpory. Uvedené rozdíly v názorech pedagogů a asistentů pedagoga mohou souviset s nedostatečným ujasněním kompetencí jejich vzájemné spolupráce, nízkou podporou školního poradenského pracoviště v této oblasti, s přetrvávající absencí standardů činností asistenta pedagoga. V souhrnu ale lze na základě inspekčních zjištění konstatovat, že při poskyto-vání podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami učitelé i asistenti pedagoga většinou postupují v souladu s kompetencemi plynoucími z jejich pracovní pozice, byť koordinace těchto činností často není optimální. K překračo-vání kompetencí asistentů pedagoga dochází zejména v souvislosti se zastupováním za chybějící učitele. Toto suplová-ní se týká nejen vyučovacích hodin, ve kterých se vzdělává žák, k němuž byl asistent pedagoga přiřazen (nepravidelně, poměrně často 4,9 % škol), ale i jiných vyučovacích hodin (nepravidelně, poměrně často 3,3 % škol). Při zjišťování faktorů, které představují pro asistenty pedagoga překážky ve spokojenosti s výkonem jejich činnosti, jich nemalý počet (29,9 %) uvedl nízké platové ohodnocení. Nejistotu tohoto zaměstnání vnímá negativně 23,7 % dotazovaných asistentů pedagoga. TABULKA 41 | Hodnocení poskytované přímé podpory učitelem a asistentem pedagoga (podíl hospitovaných hodin v %)Forma přímé podpory žáka se SVPVýhradně učitelUčitel ve spolupráci s APVýhradně APSituace se nevyskytlaVýklad nové látky61,66,51,230,7Dovysvětlení nové látky16,438,312,932,4Procvičování učiva12,153,324,510,1Podpora aktivizace žáka2,751,737,18,5Podpora při vypracovávání úkolů2,042,947,97,3Kontrola porozumění úkolům6,754,431,47,6Podpora pozornosti 1,940,345,912,0Podpora očekávaného chování žáka, podpora vytváření sociálních dovedností2,137,127,533,3Pomoc se zápisy a s pomůckami1,018,456,424,2Hodnocení žáka39,428,72,229,7Podle inspekčních zjištění se celkově míra přínosu činnosti asistenta pedagoga pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i pro ostatní žáky v posledních třech školních rocích významně nemění. Oproti předchozímu školnímu roku se však rozdíly mezi inspekčními zjištěními a názory pedagogů na míru přínosu asistentů pedagoga snížil, a to jak v souvislosti s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, tak v souvislosti s ostatními žáky třídy. Tento posun v ná-zorech učitelů může souviset s narůstajícími zkušenostmi učitelů spolupracujících s asistenty pedagoga.ČŠI dlouhodobě vyhodnocuje, zda a v jaké míře školy podporují rovné příležitosti ve vzdělávání všech žáků, vysky-tují-li se v hodinách situace, které podporují učení všech žáků, věnují-li školy pozornost jejich osobnostnímu rozvoji.Z inspekčních zjištění vyplynulo, že podíl hospitovaných hodin, v nichž učitelé zdařile deklarovali důvěru, že žáci mohou dostát na ně kladeným učebním nárokům a poskytovali jim zpětnou vazbu, která jim k tomu dopomáhá, činil 62,3 %. Významně častěji (o 14,1 % hospitovaných hodin) se dařilo vyjadřovat tuto důvěru v žákovské schopnosti učitelům na prvním stupni než na druhém. Téměř stejný rozdíl (13,6 %) byl i v podílu hospitovaných na prvním a dru-hém stupni, v nichž učitelé rozpoznávali obtíže žáků v učení a zdařile jim poskytovali pomoc. Na prvním stupni učitelé rozpoznávali obtíže žáků v učení a zdařile jim poskytovali pomoc v 70,5 % hospitovaných hodin, zatímco na druhém stupni jen v 56,9 % z nich. V souhrnu lze konstatovat, že situace podporující učení žáků se i ve školním roce 2019/2020 dařilo lépe vytvářet učitelům prvního stupně.