Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020693 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍNejčastěji uplatňovaným podpůrným opatřením stejně jako v předchozích třech školních rocích bylo vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, úprava organizace, obsahu, hodnocení, metod a forem vzdělávání a využití asis-tenta pedagoga. GRAF 48 | Využití podpůrných opatření pro žáky se SVP – podíl hodin (v %)41,939,833,739,642,837,928,529,231,70510152025303540452017/20182018/20192019/2020úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzd láváníěvzd lávání podle individuálního vzd lávacího plánuěěvyu ití asistenta pedagogažČŠI při hodnocení škol opakovaně zjišťuje, že se školám nedaří identifikovat všechny nadané žáky, což jednoznačně dokládá jejich evidovaný nízký počet v jednotlivých školách. Obdobně se také nedaří identifikovat všechny mimořádně nadané žáky, podíl těchto žáků (dle statistických údajů MŠMT k 30. září) se od školního roku 2014/2015 nemění, činí jen 0,1 % žáků v základním vzdělávání. Odborná literatura přitom uvádí 10–15 % nadaných jedinců a 2 % mimořádně nadaných jedinců z každého populačního ročníku . Vhodná podpora poskytovaná mimořádně nadaným žákům nebyla 28zjištěna v 52,1 % hospitovaných hodin, ve kterých byli tito žáci identifikováni a diagnostikováni ŠPZ, nadaným žákům pak v 14,2 % těchto hodin. I tento stav z velké míry koresponduje s již výše zmíněnou obecně přetrvávající nízkou mírou individualizace a diferenciace výuky, kromě toho je významně omezujícím faktorem pro dostatečné a účinné rozvíjení nadání žáků v průběhu jejich vzdělávací dráhy. Příčinou této nepříznivé situace může být i skutečnost, že se ředitelé při plánování profesního rozvoje pedagogických pracovníků málo zaměřují na oblast vyhledávání a podpory nadaných a mimořádně nadaných žáků. Ani vzdělávací nabídka v této problematice však není dlouhodobě dostatečná.Míra individualizace a diferenciace vzdělávání podle potřeb žáků byla v hospitovaných hodinách obecně velmi nízká, v 62,5 % hospitovaných hodin žáci plnili stejné typy úkolů nebo příkladů. Tento stav je v rozporu s průběžně rostou-cím počtem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách v posledních třech školních letech. Dle inspekčních zjištění nemá na tuto skutečnost zásadní vliv kvalifikovanost učitelů ani aprobovanost výuky. Rozdíly mezi hodinami vedenými kvalifikovaným vyučujícím s odpovídající odbornou kvalifikací (aprobací) oproti hodinám, kde vyučující byl buď nekvalifikovaný, či s jinou aprobací, byly nevýznamné. Častěji byly diferencovaný přístup a individualizace vzdělávání uplatněny v hospitovaných hodinách na prvním než na druhém stupni, a to shodně v posledních třech školních letech (ve školním roce 2019/2020 o 7,2 p. b.).Meziročně klesl podíl sledovaných škol, které poskytovaly na výborné či očekávané úrovni účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření, a to z 82,5 % na 79 %. V důsledku toho naopak vzrostl podíl škol, u kterých je v této oblasti nutné zlepšení, a to z 17,4 % na 20,7 %. Podíl škol, které buď účinnou podporu žákům neposkytují, nebo ji poskytují nevyhovujícím způsobem, je 0,2 % – stejně jako ve školním roce 2018/2019.28 https://www.msmt.cz/file/35232/