Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020673 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 45 | Četnost znaků dokládajících kvalitu individualizace výuky v ročnících (v %)010203040506070 I áci se slabšímižznalostmi za iližp i hodin úsp chřěěU itel má dokladyčindividuálníhopokroku všech ákž ůU itel vyu ívá pročžhodnocení výb rovéhoěportfolia ákovských pracížVzd lávací cíl m lěěpro n které ákyěžjinou úroveň1. a 3. ro níkžč4. a 5. ro níkčpr m rů ě6. a 7. ro níkč8. a 9. ro níkč64,647,419,515,957,545,515,817,552,136,812,213,943,927,1 26,46,7 6,110,9 11,140,8Vyšší výskyt znaků individualizace je v hodinách výchov především ve vyučovacích předmětech výtvarná výchova, člověk a svět práce, případně hudební výchova a tělesná výchova. Celkově nižší výskyt uvedených znaků na druhém stupni souvisí především s výukou naukových předmětů. Překvapivá je nízká míra individualizace ve výuce anglické-ho jazyka na prvním stupni, jež souvisí s kvalitou hodnoticích podkladů, která je v ostatních naukových předmětech na prvním stupni vyšší. Z porovnání předmětů je opět velmi zřetelný pokles kvality individualizace v matematice a přírodovědných předmětech na druhém stupni.GRAF 46 | Četnost znaků kvality individualizace ve vybraných předmětech na 1� a 2� stupni (v %)32,932,832,129,626,724,421,920,719,516,615,105101520253035Český jazyk a literaturapr m r 1. stupeů ěňMatematikaČlov k a jeho sv těěAnglický jazykČeský jazyk a literaturapr m r 2. stupeů ěňAnglický jazykMatematikaZem pisěFyzika1. stupeň2. stupeňVzhledem k tomu, že efektivní individualizace výuky, ať už pro žáky, kteří mají zájem, případně nadání, nebo pro žáky, kteří mají slabší znalosti, je základním předpokladem efektivity procesu učení pro jednotlivé žáky, lze konstatovat ve shodě s předchozími zjištěními, že efektivita je ve vyšších ročnících výrazně nižší. Podíl žáků třídy, pro které je výuka přínosná, se tedy s vyšším ročníkem snižuje. Zaměření pedagogů na sociální a osobnostní rozvoj žáků je hodnoceno ve čtvrtém kritériu. Jen v necelé čtvrtině škol se podstatná část pedagogů v hodinách cíleně věnuje tomuto rozvoji.Znaky sledované v hospitacích dokládající kvalitu sociálního a osobnostního rozvoje (cílený rozvoj postojů žáků, akti-vit rozvíjejících sociální a osobnostní kompetence, spolupráce žáků, diskuze mezi žáky, respektující atmosféra, vrstev-nické hodnocení a zájem učitele o žáky) se průměrně v hodinách vyskytovaly jen ve 44 %. Vyšší výskyt byl v hodinách aprobovaných pedagogů (o 6 p. b.). Počet přítomných žáků ve třídě neměl výraznější vliv na výskyt znaků. Výuka na prvním stupni uvedené znaky obsahovala častěji (o 6 p. b.). Nejvýraznější rozdíly mezi prvním a druhým stupněm jsou v cíleném zařazování aktivit posilujících sebevědomí a sebepojetí žáků a ve využívání vrstevnického hodnocení, případně sebehodnocení. Přestože je využívání cílené diskuze nad obsahem téměř shodné na prvním i druhém stupni, je výskyt spolupráce žáků na druhém stupni nižší (o 6 p. b.).