Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020653 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍKvalita způsobu organizace výuky a účelné střídání organizačních forem má výraznou souvislost s výskytem dalších kvalitativních znaků, které charakterizují výuku. Například všechny výše uvedené souhrnné znaky mají snižující se výskyt v hodinách se snižující se kvalitou organizace.GRAF 42 | Četnost znaků kvality vzhledem ke kvalitě způsobů organizace výuky (v %)0102030405060708090100kvalita organizace hodinykvalita práce s cílemkvalita práce s obsahempestrá hodinahodina postavená na prácive dvojici nebo skupinové práci nebo prací ve dvojicihodina se skupinovou pracía frontální výukouhodina postavená jenna samostatné prácifrontální hodina sesamostatnou pracífrontální hodinaostatní neú elnéčneú elná frontální hodinač88,282,1 81,464,085,3 84,461,778,559,877,374,4 73,752,875,258,264,969,254,138,053,941,221,747,137,5Ohodnocení kvality využívaných způsobů organizace výuky umožňuje porovnat kvalitu organizace jednotlivých před-mětů na prvním a druhém stupni. Nejvýraznější rozdíl je ve výuce matematiky, která patří na prvním stupni mezi organizačně nejkvalitnější předměty z naukových předmětů a na druhém stupni patří spolu s chemií a fyzikou mezi organizačně nejméně kvalitní. Příčinou výrazně nižší kvality organizace výuky na druhém stupni je četnější výskyt ne-účelných organizačních forem. V případě fyziky a chemie souvisí nízká kvalita s přílišnou dominancí frontální výuky v hodinách na úkor pestřejších způsobů organizace.Hodnocení kvality využívání metod se soustřeďuje na kvalitativní znaky, které dokládají podporu procesu učení ze strany pedagoga (mezi ně patří kvalita hodnocení v průběhu učení, vhodné využití chyby, využívání názorných pomů-cek, respekt k tempu žáků a zřejmost cíle pro žáky). Průměrný výskyt znaků v hodinách je jen 58 %. Znaky podpory procesu učení se vyskytovaly častěji v hodinách s nižším počtem žáků. Vyšší výskyt má i aprobovaná výuka (o 5 p. b. vzhledem k výuce neaprobované) nebo výuka na prvním stupni (o 7 p. b. více než výuka na druhém stupni). Největší rozdíl je opět ve výuce matematiky. Mezi předměty s nejnižší četností uvedených znaků patří výchova k občanství, matematika na druhém stupni a hudební výchova na prvním stupni. V případě matematiky je patrný výrazný rozdíl ve využívání názorných pomůcek a způsobech hodnocení. GRAF 43 | Četnost některých znaků podpory procesu učení ze strany pedagoga na 1� a 2� stupni (v %)61,224,438,969,359,527,101020304050607080U itel poskytoval alespo n kterýmčň ěž ůák m zp tnou vazbu vyu itelnouěžk jejich dalšímu u ení.čV hodin byly ú eln vyu ityěčěžnázorné u ební pom cky.čůJediným hodnocením v hodiněbylo stru né hodnocení okam itýchčžvýkon (nap . „dob e“ x „špatn “).ůřřě1. stupeň2. stupeň