Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020643 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍVliv aprobovanosti pedagogů je u této skupiny znaků nejvýraznější (u aprobovaných pedagogů je výskyt četnější o 9 p. b.). Rozdíly v četnosti mezi prvním a druhým stupněm jsou dány o třetinu nižším výskytem hodin s účelným střídáním odlišných metod na druhém stupni, o pětinu nižším výskytem hodin, ve kterých jsou aktivní především žáci, a také o necelou pětinu nižším výskytem hodin, které jsou celkově dobře organizovány. U uvedených znaků je zřetelný pokles jejich četnosti plynule od 1. až 3. ročníku do 8. a 9. ročníku.GRAF 40 | Četnost vybraných znaků kvalitní organizace výuky podle ročníků (v %)76,168,468,969,357,666,066,353,560,459,243,154,659,242,850,801020304050607080Hodina byla dob e organiza n promyšlenařč ěa realizovánaVe vyu ovací hodin se ú eln st ídalyčěčě řodlišné metody výukyU itel v hodin vytvá el podmínky, podn tyčěřěa aktivní byli p edevším áciřž1. a 3. ro níkžč4. a 5. ro níkčpr m rů ě6. a 7. ro níkč8. a 9. ro níkčMezi předměty s nejnižším výskytem uvedených znaků patří hodiny fyziky, matematiky na druhém stupni a zeměpisu. V hodinách fyziky je výrazně častěji aktivní především pedagog a vyskytují se žáci, kteří jsou po většinu času pasivní. Naproti tomu hodiny matematiky na druhém stupni jsou častěji jednotvárné a ani se v nich účelně nestřídají metody. Uvedené organizační nedostatky korespondují s dlouhodobými negativními trendy v těchto předmětech, které vedou k výraznějším nedostatkům v dosahovaných výsledcích žáků.Kvalitu organizace vyučovací hodiny dobře charakterizují využívané organizační formy. Ve více než polovině všech hodin na základních školách dominují hodiny s kombinací frontální výuky se samostatnou prací žáků a hodiny jen s frontální výukou. Pestré hodiny, které charakterizuje účelné využívání různých organizačních forem, se vyskytovaly jen ve více než jedné osmině hospitací. Mezi další četnější způsoby organizace patří: hodina s dominantní prací ve dvo-jici nebo skupinovou prací, hodina se skupinovou prací nebo prací ve dvojici a frontální výukou, hodina s dominantní samostatnou prací, hodina s neúčelnou frontální výukou a hodina s neúčelně využívanými dalšími organizačními formami. Porovnání rozložení četnosti uvedených způsobů organizace výuky mezi prvním a druhým stupněm dokládá snížení kvality organizace výuky v hodinách na druhém stupni.GRAF 41 | Rozložení četnosti způsobů organizace výuky v hodinách na 1� a 2� stupni (v %)15,311,05,76,07,88,58,17,028,824,323,827,45,36,84,68,301020304050607080901001. stupeň2. stupeňpestré hodinyhodina postavená na prácive dvojici nebo skupinové prácihodiny se skupinovou pracínebo prací ve dvojici a frontální výukouhodina postavená jenna samostatné prácifrontální hodinase samostatnou pracífrontální hodinaostatní neú elnéčneú elná frontální hodinač